Het brein stelt veel marketeers voor raadsel

18 maart 2015 Door redactie

Vraagt u zich af op welk vlak u zichzelf als marketeer hoognodig nog wat bij moet spijkeren? Overweeg neuromarketing maar eens. Uit een nationale test van het Nederlands Instituut voor Marketing – in de wandeling bekend als NIMA – blijkt dat marketeers vaak moeite hebben met dit relatief jonge vakgebied.

NIMA hield dit jaar voor het eerst de nationale Marketing Quotiënt-test. In deze test stelde het instituut veertig vragen over diverse aspecten van het marketingvak. Daarbij kunt u denken aan strategie, algemene marketing en online marketing. Hert onderwerp waarbij het het vaakst misging, was neuromarketing. Over de hele linie blijken de deelnemers hier veel moeite mee te hebben. Het is dan ook nog een jong vakgebied, waarbij het soms ook lastig is de inzichten uit onderzoek op een praktische manier in de dagelijkse praktijk te gebruiken.

Heren iets beter dan dames

Aan de nationale MQ-test deden volgens NIMA meer dan duizend marketingprofessionals mee. Het beste resultaat werd bereikt door de functiegroep senior marketeers. Zij voelden wel de hete adem in de nek van de marketingdirecteuren. Studenten bleven daarbij behoorlijk achter. Over het geheel genomen deden de heren het ook net iets beter dan de dames.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 1
    • Videocollege 19 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 2
    • Videocollege 24 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 3
    • Videocollege 13 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

Heeft u een vraag over Marketingtechnieken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar