Regels voor het versturen van e-mailings

20 juli 2015 Door redactie

In veel bedrijven is de ouderwetse papieren mailing vervangen door de e-mailing. Snel, goedkoop en u kent meteen de respons. Er zijn echter regels voor het versturen van e-mailings. Kent u die ook?

Uw klanten hebben een hekel aan spam. Vandaar dat ook het versturen van reclame of aanbiedingen via e-mail aan regels is gebonden. Een deel van die regels zijn door bedrijven zelf bedacht. Door aan zelfregulering te doen hopen bedrijven klanten zo min mogelijk te irriteren. Het Platform Affiliate Netwerken (PAN) heeft een gedragscode voor e-mailmarketing opgesteld. Daarin vindt u richtlijnen voor het verzamelen van e-mailadressen en informatie over het recht van het verzet.

Regels voor e-mailmarketing ook wettelijk bepaald

De code is zo opgesteld dat deze voldoet aan de Nederlandse Telecomwet en aansluit op de Code E-mail van de brancheorganisatie voor bedrijven die aan direct marketing doen, de DDMA. De gedragscode is een ‘levend document’. Dit betekent dat hij continu kan worden aangepast als de markt daarom vraagt of als de overheid nieuwe regels oplegt. Bedrijven zijn strafbaar als ze zich niet aan de wet houden. Daarnaast moet u altijd proberen de maildruk te beperken. Zo voorkomt u dat uw relaties zich bijvoorbeeld uitschrijven voor uw e-mailnieuwsbrief.

Bijlagen bij dit bericht

Proefabonnement Office Rendement

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

Heeft u een vraag over E-mailmarketing?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar