Zo herkent u de gulle gever

24 augustus 2015 Door redactie

Als uw organisatie donaties nodig heeft om haar doelen te bereiken, moet u zich verdiepen in de achtergrond van potentiële donateurs als u om een donatie vraagt. Een klein deel van die groep is vermogend en dat vereist vaak een andere benadering. Die kunt u baseren op een aantal kenmerken van de gulle gever.

Op het moment dat uw organisatie (deels) afhankelijk is van de vrijgevigheid van anderen, wilt u daar op een goede manier mee omgaan. U kunt hierbij meer bereiken door elke donateur persoonlijk te benaderen. Om  de gulle gevers te kunnen overhalen tot het doen van een donatie.  moet u zoveel mogelijk weten over zijn geefbereidheid en achtergrond. Daarvoor kunt u gebruikmaken van de uitkomst van het onderzoek van ABN AMRO MeesPierson en Maastricht University naar het profiel van de Nederlandse filantroop. Dé filantroop bestaat niet, maar er zijn wel degelijk overeenkomsten tussen gulle gevers als het gaat om hun overtuiging, inzet en streven naar het bereiken van maatschappelijke doelen – doelen die uw organisatie nastreeft. 

Belangrijke kenmerken op een rij

In het rapport (pdf) vindt u een uitgebreid overzicht van de kenmerken van filantropen, oftewel van gulle gevers die bereid zijn soms tot duizenden euro’s te doneren. In onderstaand overzicht vindt u een aantal belangrijke kenmerken:

  • De gulle gever is gemiddeld 64 jaar en meestal een man (77%). Dit wil niet zeggen dat jongere gevers geen interesse hebben. In feite zijn jonge filantropen nog onontgonnen terrein.
  • Gezondheid speelt een rol. Hoe gezonder de gever, hoe kleiner de bijdrage zal zijn.
  • Belastingvoordelen speelt een kleinere rol dan het plezier dat geven geeft en de wens om bij te dragen aan een betere wereld.
  • Gevers die hun vermogen hebben verdiend via een eigen onderneming hebben de voorkeur om te geven aan organisaties die zich inzetten voor armoedebestrijding, sport en democratie. Degene die hun vermogen in dienstverband hebben verdiend, tonen minder sterk een bepaalde voorkeur.
  • De filantroop vindt het eigenlijk niet belangrijk of een donatie bijdraagt aan het verbeteren van zijn imago of voortkomt uit religieuze overwegingen.
  • De gulle gever blijft het liefst anoniem.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

Heeft u een vraag over Fondsenwerving?

Vera Peerdeman

Directeur

Nassau Fundraising
Adviseur is nu beschikbaar