Growth hacking: goedkoop groot worden!

11 september 2015 Door redactie

Sommige beginnende bedrijfjes hadden maar één doel voor ogen: groei ten koste van alles. Zij stemden hun hele aanpak daarop af. En dat het werkt, bewijzen namen als Airbnb, Dropbox en Amazon. Hun geheim is ‘growth hacking’, een relatief nieuwe term voor een slimme aanpak. Bepaalde aspecten daarvan kunt u als marketeer ook inzetten.

De aanpak van startups is eigenlijk uit nood geboren. Ze beschikken niet over dezelfde budgetten als gevestigde bedrijven en moeten dus op een creatieve manier groei realiseren. Dan komt growth hacking om de hoek kijken. Dit principe leunt zwaar op het gebruik van de mogelijkheden van internet. Virale acquisitie is bijvoorbeeld een component, met als voorbeeld Dropbox. Dat bood een gebruiker extra opslagruimte als hij een vriend uitnodigde voor de dienst. Maar ook content marketing, een alternatieve kijk op zoekmachineoptimalisatie en het lef om onmiddellijk nieuwe kanalen uit te proberen maken er deel van uit.

A/B-testen erg belangrijk

Maar het is niet alleen online; een erg belangrijke andere component is A/B-testen. Snel alle mogelijkheden verkennen, kijken wat werkt en daarmee verder gaan. Gecombineerd met goede data-analyse is dit een van de pijlers van growth hacking. Het stelt u in staat om nieuwe ontwikkelingen meteen te herkennen en in te passen.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 1
    • Videocollege 19 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 2
    • Videocollege 24 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 3
    • Videocollege 13 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

Heeft u een vraag over Marketingtechnieken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar