U kunt nu ook op Instagram adverteren

2 oktober 2015 Door redactie

In andere landen kon het al, maar het is nu ook voor Nederlandse adverteerders mogelijk: reclame maken op Instagram. Vooral als u zich op jongeren richt, kan adverteren op Instagram interessant zijn. Onder die doelgroep wordt de foto-app namelijk veel gebruikt.

De advertenties op Instagram zien eruit als Instagram-foto’s, maar zijn herkenbaar aan het woordje ‘gesponsord’. Adverteren kan in de vorm van foto’s, video’s (van maximaal 30 seconden) en carrouseladvertenties. Binnenkort behoort ook een ‘koopknop’ tot de mogelijkheden: gebruikers kunnen dan direct via de Instagram-tijdlijn producten kopen.

Gepersonaliseerde advertenties op Instagram

Instagram maakt gebruik van de advertentietools van Facebook, dat de foto-app drie jaar geleden kocht. Als u wilt adverteren op Instagram, krijgt u ook toegang tot Facebook-profielgegevens (zoals leeftijd, geslacht en geografische positie), waardoor u uw advertenties kunt aanpassen aan de persoonlijke voorkeuren van uw doelgroep.

Advertentiestatistieken van Instagram bijhouden

Om te kunnen adverteren op Instagram, heeft u een advertentieaccount van Facebook nodig. Een Instagram-account is niet noodzakelijk maar wel handig om te hebben, omdat u dan kunt reageren op commentaar onder uw advertenties. Via de ‘business toolkit’ van Facebook kunt u onder meer campagnes opzetten en advertentiestatistieken bijhouden van de advertenties op Instagram. De kosten voor adverteren op Instagram worden zowel berekend op basis van CPC (kosten-per-klik) als op basis van CPM (kosten-per-1.000 vertoningen).

Instagram heeft in Nederland ruim 1,8 miljoen gebruikers, van wie er 770.000 dagelijks actief zijn op het platform. De verwachting is dat advertenties op Instagram in 2017 wereldwijd € 2,5 miljard opleveren.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Online marketing
    • Videocollege 29 minuten

    Als u een website heeft, wilt u natuurlijk graag dat mensen deze bezoeken. U kunt natuurlijk adverteren via de traditionele printmedia, maar tegenwoordig zijn er efficiëntere middelen....

  • ROI berekenen van social media
    • Videocollege 12 minuten

    Hoewel inmiddels duidelijk is dat het fenomeen social media een blijvertje is en dat het zijn meerwaarde heeft bewezen, zijn er in iedere organisatie wel twijfelaars te vinden. Zij...

Heeft u een vraag over Social media?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar