Soms kunt u maar beter diep door het stof gaan

15 oktober 2015 Door redactie

Als u reageert op commotie die is ontstaan na een flinke misser, kunt u proberen om dit in uw voordeel om te buigen. Een knap staaltje crisiscommunicatie. Volkswagen kiest voor deze strategie door in een aantal kranten een advertentie te plaatsen waarin het concern zich verontschuldigt voor het sjoemelen met de uitstoot van dieselauto’s.

‘Allesbehalve trots op onze nieuwste kleur: schaamrood.’ Met die kop probeert Volkswagen de reputatieschade te herstellen. Die liep het bedrijf op door in dieselauto’s software te plaatsen die de uitstoot van de auto’s mooier voorspiegelde dan deze in werkelijkheid was. In de advertentie in een aantal nationale dagbladen gaat het bedrijf diep door het stof. De autofabrikant liet zich altijd voorstaan op degelijkheid en kon rekenen op een groot klantvertrouwen, maar dat vertrouwen is nu beschadigd. 

Communicatie om reputatie te redden

Dat Volkswagen erop gebrand is de loyaliteit van zijn klanten terug te winnen, bleek al uit een eerdere advertentie in Duitse kranten die op 3 oktober, de Dag van de Duitse eenheid werd gepubliceerd. Natuurlijk op de eerste plaats om excuses te maken, maar waarschijnlijk ook in een poging om de reputatie van het merk te redden. 

In crisiscommunicatie fouten toegeven

Bij een grote blunder of als er fraude aan het licht komt, is het meestal niet verstandig om dat te ontkennen. De beste strategie is in dat geval om fouten ruiterlijk toe te geven. Bij een crisis moet u bovendien zorgen dat u eventuele negatieve gevolgen zo veel mogelijk beperkt. Dus bijvoorbeeld even geen campagnes over milieuvriendelijkheid… En als u de moed heeft, kunt u in uw crisiscommunicatie zelfs proberen om de fout in uw voordeel om te buigen.

Volkswagen_advertentie_NL

  

Volkswagen_advertentie_D

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 1
    • Videocollege 19 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 2
    • Videocollege 24 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 3
    • Videocollege 13 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

Heeft u een vraag over Marketingtechnieken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar