Bepalen waar uw groeikansen liggen

22 oktober 2015 Door redactie

Heeft u ooit van de Ansoff-matrix gehoord? Hij zou u kunnen helpen bij het bepalen van uw strategie, omdat u ermee kunt vaststellen waar uw beste groeikansen liggen. De matrix gaat uit van bestaande en nieuwe producten enerzijds en bestaande en nieuwe markten anderzijds.

De Ansoff-matrix gaat uit van vier mogelijke vormen van groei, uitgaande van product en markt. Gegeven uw bestaande situatie kunt u met behulp van de matrix bepalen waar uw kansen liggen. De strategieën die de matrix daarvoor inzet, zijn Marktpenetratie (bestaande producten op een bestaande markt), Marktontwikkeling (bestaande producten op een nieuwe markt), Productontwikkeling (nieuwe producten op een bestaande markt) en Diversificatie (nieuwe producten op een nieuwe markt).  Daarbij loopt u met Marktpenetratie het minste risico en is Diversificatie juist de sprong in het diepe. Wilt u zien wat de Ansoff-matrix voor u kan betekenen, dan kunt u hem in postervorm downloaden.

Ontstaan van de matrix

Harry Igor Ansoff was de grondlegger van het strategisch management. Hij was econoom en wiskundige en hoogleraar aan diverse universiteiten, zowel in de VS als daarbuiten. Hij bedacht de matrix in 1957.

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 1
    • Videocollege 19 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 2
    • Videocollege 24 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 3
    • Videocollege 13 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

Heeft u een vraag over Marketingtechnieken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar