Steeds vaker gezocht: de influencer manager

16 november 2015 Door redactie

Was de socialmediamanager hét nieuwe beroep van een paar jaar terug, vandaag de dag nemen mediabureau’s steeds vaker zogenoemde ‘influencer managers’ in de arm. Het laat zien dat het belang van beïnvloeders – mensen die het vertrouwen genieten van het grote publiek – sterk is toegenomen, en dan voornamelijk online.

Als u niet bekend bent met de term ‘influencer marketing’, hier een korte uitleg. Het grote publiek verzamelt zich steeds vaker online. Op fora en sociale netwerken als Facebook (tool), Instagram en YouTube vormen zich hierdoor ‘communities’, groepen mensen met dezelfde interesses en waarden. Influencers (of ‘beïnvloeders’) zijn de mensen die binnen zo’n community als autoriteit worden gezien. Bijvoorbeeld omdat zij veel kennis van zaken hebben in een bepaald vakgebied (politici, wetenschappers, journalisten) of omdat zij een sterrenstatus genieten (celebrities, bloggers, vloggers). Omdat er op het web veel gepraat wordt (tool) over bedrijven, producten en diensten, is het belangrijk om in contact te komen met deze influencers.

Doelstellingen van een influencer manager

En dat is waar de influencer manager om de hoek komt kijken. Die kan zich bijvoorbeeld tot doel stellen om influencers te laten communiceren met uw doelgroep. Het grote publiek vindt een boodschap over een merk of product geloofwaardiger als deze niet door het bedrijf zelf naar buiten wordt gebracht. In een negatieve conversatie zal een influencer de perceptie over een merk ook eerder kunnen ombuigen dan het bedrijf zelf. Heeft u al eens in kaart gebracht wie de beïnvloeders voor uw bedrijf (kunnen) zijn?

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 1
    • Videocollege 19 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 2
    • Videocollege 24 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 3
    • Videocollege 13 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

Heeft u een vraag over Marketingtechnieken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar