Adequaat reageren op algemene koopsignalen

23 december 2015 Door redactie

Directe koopsignalen zijn niet heel moeilijk te herkennen. ‘Hoe kan ik het beste betalen?’ en ‘Wat is de levertermijn?’ spreken boekdelen. Dit is anders bij algemene koopsignalen. Als u de signalen niet goed oppikt en hier niet adequaat naar handelt, zijn al uw verkoopinspanningen voor niets geweest.

Algemene koopsignalen komen in verschillende varianten voor, zowel face-to-face als aan de telefoon. Zo kan om te beginnen de focus van de klantvragen verschuiven; de klant wordt steeds specifieker in zijn vragen en wil bijvoorbeeld het naadje van de kous weten over voorwaarden en consequenties. Ook kan de inbreng van de klant steeds persoonlijker worden. Als hij in het begin van het gesprek vooral luistert en gaandeweg steeds actiever deelneemt, moet u alert zijn. Iemand die persoonlijke informatie deelt – bijvoorbeeld over zijn eigen planning en werkzaamheden – is duidelijk geïnteresseerd in uw aanbod. Het kan ook zijn dat de klant de door u gegeven informatie probeert te koppelen aan zijn eigen situatie. Het kan een teken zijn dat hij nadenkt over een mogelijke aankoop.

Doorpakken als klant aankoopsignalen geeft

Maar een klant kan nog zoveel signalen afgeven, u moet er wel wat mee doen. Alleen dan bereikt u uw einddoel, namelijk een succesvolle verkoop. Zo kunt u tegenvragen stellen, waarmee u de klant als het ware controleert en hem nog meer laat nadenken over een eventuele aankoop. Een beeldende reactie uwerzijds kan ook helpen, waardoor het product en de mogelijkheden na aankoop meer gaan leven. Als u samen met de klant het toekomstige traject doorloopt, wekt u vertrouwen en dat vergroot de kans op handjeklap eveneens. Uzelf als wijze adviseur opwerpen en de klant voorzien van tips en adviezen kan natuurlijk ook.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 1
    • Videocollege 19 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 2
    • Videocollege 24 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 3
    • Videocollege 13 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

Heeft u een vraag over Marketingtechnieken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar