Verleidt KLM, Amsterdam of Chiquita het best?

3 juni 2016 Door redactie

Dat Amsterdam een populaire stad is bij zowel binnen- en buitenlanders mag geen verbazing wekken. ‘Amsterdam’ als merk blijkt ook een flinke dosis aantrekkingskracht te bezitten. Uit de Brandscan 2015 van Totta Research komt de Nederlandse hoofdstad uit de bus als het verleidelijkste merk van vorig jaar.

Voor de Brandscan is gebruikgemaakt van het zogenoemde ‘23plusone-model’. Dit model neemt onder de loep in hoeverre een merk vierentwintig universele menselijke drijfveren bevredigt. Dit zijn voor het leeuwendeel motivaties, belangen emotionele behoeften die de consument onbewust leiden zoals veiligheid, trots, creativiteit plezier en status. Hoe hoger een merk op deze vierentwintig dimensies scoort, hoe verleidelijker dit merk te noemen is. Verleidelijkheid is een belangrijk onderdeel van het creëren van een sterk merk (tool).

HEMA minder verleidelijk dan in 2014

Niet de uiteindelijke winnaar, maar nog steeds erg verleidelijke merken zijn televisiezender RTL4 en autofabrikant Tesla. HEMA laat een opvallende daling zien: in 2014 bezette het warenhuis nog de tweede plek, in 2015 is het veertien plaatsen gezakt op de ranglijst. Staat uw organisatie ook in de lijst? Laat u verleiden en bekijk de volledige top 100 (pdf).

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 1
    • Videocollege 19 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 2
    • Videocollege 24 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 3
    • Videocollege 13 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

Heeft u een vraag over Marketingtechnieken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar