Persoonsgegevens met schuin oog gedeeld

9 juni 2016 Door redactie

‘Sceptici’, ‘pragmatici’ en ‘onbezorgden’: het zijn de categorieën waarin u consumenten kunt opdelen als u bekijkt hoe welwillend zij staan tegenover het delen van hun persoonsgegevens. De groepen blijken vandaag de dag min of meer evenredig verdeeld. Maar over één ding zijn consumenten het roerend eens: organisaties profiteren meer van het delen van persoonsgegevens dan zij zelf doen.

Brancheorganisatie DDMA (Data Driven Marketing Association) heeft het DDMA Privacy Onderzoek 2016 gepubliceerd, een onderzoek naar de beleving van het begrip ‘privacy’ door consumenten. Die blijken in drie typen op te delen:

  • De scepticus (28%) maakt zich (grote) zorgen over het delen van zijn persoonsgegevens met organisaties en is dan ook niet of nauwelijks bereid dit te doen.
  • De pragmaticus (34%) is relatief bezorgd, maar toch bereid persoonsgegevens te delen als dit de prijs, kwaliteit of dienstverlening ten goede komt.
  • De onbezorgde (38%) tot slot ligt niet wakker van het feit dat organisaties met zijn data aan de haal gaan. Deze groep is gemiddeld een stuk jonger dan de sceptici.

Het vertrouwen in organisaties om zorgvuldig met hun privacygevoelige data om te gaan (tool) is bij alle groepen laag. Toch weerhoudt dit hen er niet van om van hun producten of diensten gebruik te maken, ook wel ‘de privacyparadox’ genoemd. Een risicoanalyse (tool) is de eerste stap in het opkrikken van dit vertrouwen.

Meerwaarde data uitwisselen

Het privacy-onderzoek laat zien dat de consument het afstaan van data accepteert als iets dat bij de economie anno 2016 hoort, maar dat hij niet het gevoel heeft hier zelf van te profiteren. Het is dan ook aan u om te laten zien wat de meerwaarde is en wat de consument eraan heeft. Bijvoorbeeld betere dienstverlening, relevantere content of lagere prijzen. Alleen op dit manier krijgt data-uitwisseling een duurzaam karakter. Voor meer aanbevelingen kunt u het volledige onderzoek (pdf) lezen.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

  • Hoe maakt u een goede vragenlijst?

    Een goede vragenlijst is de basis voor goed marktonderzoek. Wilt u een geschikte vragenlijst opstellen, dan is een goede voorbereiding van groot belang. Begin vooral...

Heeft u een vraag over Big Data?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar