Prestaties product nauwlettend volgen

20 juni 2016 Door redactie

Producten monitoren tijdens hun gehele levenscyclus; het kan kosten voorkomen en de winst vergroten. Het wordt daarmee namelijk mogelijk tussentijds bij te sturen of producten te identificeren die niet renderen. En beslissingen zijn beter onderbouwd te nemen. Kortom; tijd om werk te maken van product lifecycle management.

Een product volgen tijdens zijn levenscyclus kan veel goede stuurinformatie opleveren. Daardoor wordt het mogelijk te zien in welke fase het zich bevindt, of er iets moet gebeuren om het product een zetje te geven of dat het juist uit het assortiment gehaald moet worden. Ook een aspect als winstmaximalisatie speelt een rol; in of gedurende welke periode is de hoogste marge op het product te behalen? Op welke manier kan het dan het beste aan de man gebracht worden? En zijn verliezen op het product te voorkomen door een aangepaste prijsstelling of bijvoorbeeld een dynamisch prijsbeleid?

Klant centraal of product centraal?

Bij de beslissing wanneer gestopt wordt met een product moet wel een keus gemaakt worden: de klant als uitgangspunt of het product centraal. Met andere woorden; wordt een product afgebouwd als de klant zijn belangstelling ervoor begint te verliezen, of juist als het product technisch gezien niet meer optimaal presteert?

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 1
    • Videocollege 19 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 2
    • Videocollege 24 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 3
    • Videocollege 13 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

Heeft u een vraag over Marketingtechnieken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar