Wachten op ICT kost jaarlijks lieve duit

1 november 2016 | Door redactie

Medewerkers in het digitale kantoor zijn een deel van de dag ‘aan het wachten’. En niet omdat er iets leuks op de planning staat, maar wachten op (al dan niet haperende) apparatuur. Er is berekend dat deze improductiviteit organisaties jaarlijks duizenden euro's per medewerker kost.

Gemiddeld duurt het zes minuten voordat een printer is opgewarmd en zeven minuten voordat documenten geprint zijn. Computers hebben een opstarttijd van gemiddeld zeven minuten; als ze opnieuw moeten opstarten loopt dit natuurlijk alleen nog maar op. Dit lijkt misschien allemaal niet dramatisch veel, maar als u alle ‘wachttijd’ van alle medewerkers bij elkaar optelt, is dat jaarlijks toch een hele flinke kostenpost.

Collega’s helpen met apparatuur en documenten

Al helemaal omdat het niet bij de eigen ICT-sores blijft natuurlijk. Collega’s helpen met haperende apparatuur en hen helpen zoeken naar digitale documenten kost gemiddeld achttien minuten per dag. Uw organisatie doet er dan ook verstandig aan om de ICT-processen weer eens onder de loep te nemen. Verouderde apparatuur vervangen kan op de lange termijn alleen maar tijd en dus geld schelen. Inventariseren waar uw organisatie kan optimaliseren (tool) en wat er verbeterd kan worden is al een quick win.