Genomineerden Gouden Windei 2016 bekend

4 november 2016 Door redactie

Voedselwaakhond Foodwatch heeft de genomineerden voor het Gouden Windei van 2016 bekendgemaakt. In deze ‘verkiezing’ kiest het Nederlandse publiek welk eet- of drinkbaar product de consument het meeste om de tuin leidt met gelikte marketingpraatjes.

Consumenten beïnvloeden (tool) zodat zij overgaan tot aankoop: dat mag. Misleiding is een ander verhaal. Vorig jaar nagelde Foodwatch nog Albert Heijn aan de digitale schandpaal. De Zaanse grootgrutter kreeg het Gouden Windei 2015 toegekend voor zijn ‘superfood’ cranberries met maar liefst 68% siroop. Dit jaar maken andere bedrijven kans op het Gouden Windei. Bijvoorbeeld Healthy People met zijn ‘frambozen- en blauwebessensap’. Het product blijkt echter vooral de beduidend goedkopere ingrediënten appel en druif te bevatten. Red Bull komt ook niet ongeschonden uit de strijd. Het bekende energiedrankje beweert op zijn blikjes dat de drank ‘gewaardeerd wordt door topsporters’. Foodwatch vermoedt dat dit toch vooral komt omdat sporters een flinke som sponsorgeld tegemoet kunnen zien als zij het product publiekelijk nuttigen.

Misleiding consumenten afgestraft

En wat te denken van de gedroogde kokos van Aldi? Het product wordt aangeprezen als ‘tropisch tussendoortje’. Het gaat hier echter om 33% kokosschaafsel dat met zetmeel en gelatine aan elkaar is gelijmd. In totaal zijn zeven producten genomineerd voor het Gouden Windei 2016. Consumenten kunnen drie weken lang stemmen. De uitslag volgt in de laatste week van november 2016. 

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 1
    • Videocollege 19 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 2
    • Videocollege 24 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 3
    • Videocollege 13 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

Heeft u een vraag over Marketingtechnieken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar