Big data zorgen voor klanttevredenheid

10 november 2016 Door redactie

Moeten data een uitgangspunt zijn voor de manier waarop een organisatie marketing bedrijft? Dan is het natuurlijk de vraag welke voordelen dit oplevert. Een onderzoek door DDMA wijst uit dat klanttevredenheid hier het hoogste scoort.

DDMA deed onderzoek naar de opbrengsten van investeringen in data-driven marketing. Marketeers die zich hiermee bezighouden, noemen meer klanttevredenheid als belangrijkste resultaat van hun investeringen. Voor 84% gold dit. 73% meldde een verbetering van de omzet. Aan voorspellingen van klantgedrag (tools) aan de hand van de verworven data waagt zich tot nu toe net iets meer dan een vijfde van de ondervraagden: 21%. Het verbeteren van de klantervaring daarentegen leeft breed. Zo’n 75% van de marketeers noemt dat als reden om de klant te benaderen met gepersonaliseerde boodschappen.

Bijscholing onontkoombaar

Marketeers die bij willen blijven, zullen zich bij moeten laten scholen op het gebied van technische kennis die nodig is om te werken met big data (tools). 90% – dus vrijwel het hele vakgebied – verwacht dat dit het beeld van de nabije toekomst zal zijn.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

  • Hoe maakt u een goede vragenlijst?

    Een goede vragenlijst is de basis voor goed marktonderzoek. Wilt u een geschikte vragenlijst opstellen, dan is een goede voorbereiding van groot belang. Begin vooral...

Heeft u een vraag over Big Data?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar