iDIN identificatie voor webwinkel-aankopen

16 november 2016 Door redactie

Onlangs is de identificatiemethode iDIN van start gegaan. Via dit systeem kunnen klanten zich identificeren bij online aankopen in de webwinkel van uw organisatie. Uw organisatie kan de identificatiemethode iDIN in een paar stappen invoeren binnen de bestaande werkprocessen.

Steeds meer organisaties ontdekken het internet als afzetkanaal. Vanwege de populariteit van online aankopen, heeft de overheid nieuwe regels voor webwinkels (tool) opgesteld. Als uw organisatie kiest voor een webwinkel (tool), is het belangrijk om goede en veilige betaalmethoden (tool) aan te bieden. Dit is belangrijk omdat klanten eerder geneigd zijn om een bestelling te plaatsen als ze weten dat hun transactie veilig is. Daarnaast is identificatie en beveiliging belangrijk. De online retail-industrie staat namelijk met stip bovenaan het lijstje van websites die cybercriminelen willen overnemen.

Identificatie en persoonsgegevens

Organisaties kunnen de identificatiemethode iDIN naast de bestaande identificatiemethodes toepassen in de webwinkel. Hierdoor geeft uw organisatie de klant meer keuze bij het inloggen in uw webwinkel, dit vergroot de gebruiksvriendelijkheid van de website van uw organisatie (tool). Uw organisatie kan iDIN implementeren door een overeenkomst af te sluiten met één van de deelnemende banken waarbij uw organisatie haar bankzaken kan regelen (tools). De bank stuurt persoonsgegevens van klanten – zoals naam en woonadres – echter alleen naar uw organisatie door als de klant daar toestemming voor heeft gegeven.

iDIN in een paar stappen

Organisaties kunnen de identificatiemethode iDIN naast de bestaande identificatiemethodes toepassen in de webwinkel. Hierdoor heeft de klant meer keuze bij het inloggen in de webwinkel. De stappen die een klant voor het iDIN-systeem moet doorlopen, zijn gelijk aan internetbankieren:

  • Bij het afrekenen kiest de klant voor de online identificatiemethode iDIN.
  • Daarna selecteert de klant de bank waarbij hij zijn betaalrekening aanhoudt.
  • Hierna wordt de klant doorgestuurd naar het iDIN startscherm van de bank.
  • Binnen dit scherm logt hij in zoals hij dit doet bij internetbankieren.
  • Hierdoor worden alle gegevens die de webshop nodig heeft ingevuld.
  • Tenslotte kan de klant zijn online aankoop afronden. 

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

  • Verzendkosten toch terugbetalen?

    Een klant van onze webwinkel eist dat ons bedrijf ook de verzendkosten terugbetaalt na een retourzending, maar we hebben op onze site vermeld dat we dat niet doen. De...

  • Wie betaalt een defect product?

    Wij hebben een webwinkel waarin we producten verkopen die we zelf inkopen bij verschillende leveranciers. Laatst stuurde een klant een defect product terug. Wij vervingen...

Meest gelezen

  • Hoe moet mijn nieuwsbrief eruit zien?

    Onze nieuwsbrief is aan vernieuwing toe. Omdat de abonnees erg tevreden zijn over de nieuwsbrief, willen we alleen hier en daar wat verbeteringen doorvoeren. Op welke...

  • Hoe zit het met de postbezorging?

    Onze webwinkel levert via briefpost producten aan consumenten. In deze tijden tel je niet meer mee als je product niet sneller dan het licht op de deurmat van de klant...

Heeft u een vraag over Webwinkel?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar