Kleine lettertjes: informatie bij levering

16 november 2016 Door redactie

De informatieplicht houdt niet op nadat een klant een bestelling heeft geplaatst. Het liefst meteen, maar uiterlijk bij de levering van het product moet de klant een overzicht van relevante gegevens en informatie krijgen. Welke informatie bij levering is verplicht?

Uiterlijk bij de levering van een besteld product moet de klant informatie krijgen over de overeenkomst die een webwinkel met hem heeft gesloten. Voorwaarde is dat de klant de gegevens kan bewaren in zijn eigen administratie. Dat moet volgens de wet schriftelijk of op een voor de klant toegankelijke ‘duurzame gegevensdrager’. Dat kan een papieren document zijn, maar een e-mail of pdf valt hier ook onder.

Welke informatie bij levering?

De volgende informatie bij levering moet aan de klant in kwestie worden verstrekt:

  • de identiteit van de webwinkel: bedrijfsnaam, bezoekadres, contactgegevens, KvK-nummer, BTW-nummer;
  • belangrijke productkenmerken;
  • de prijs van het product inclusief BTW (tools) en alle bijkomende kosten zoals verzendkosten;
  • de manier van betalen (tool);
  • de leveringsmethode;
  • de zichttermijn (de tijd om het product uit te proberen);
  • uitleg over hoe de klant van zijn bedenktijd gebruik kan maken;
  • gegevens over garantie, als de webwinkel die geeft.

Informatie ook op website webwinkel

Het klinkt wellicht dubbelop, want veel van deze gegevens moeten ook op de website van de webwinkel te vinden zijn. Toch moet de informatie bij levering nog eens apart op papier (of via e-mail of pdf) verstuurd worden. Het beste kan de webwinkel de gegevens alvast invoegen bij de bestelbevestiging, of in een pdf als bijlage meezenden.

In de rubriek 'De kleine lettertjes van' behandelt Rendement een bepaling uit een wet, besluit of regeling. In deze editie: informatie bij levering.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

  • Verzendkosten toch terugbetalen?

    Een klant van onze webwinkel eist dat ons bedrijf ook de verzendkosten terugbetaalt na een retourzending, maar we hebben op onze site vermeld dat we dat niet doen. De...

  • Wie betaalt een defect product?

    Wij hebben een webwinkel waarin we producten verkopen die we zelf inkopen bij verschillende leveranciers. Laatst stuurde een klant een defect product terug. Wij vervingen...

Meest gelezen

  • Hoe moet mijn nieuwsbrief eruit zien?

    Onze nieuwsbrief is aan vernieuwing toe. Omdat de abonnees erg tevreden zijn over de nieuwsbrief, willen we alleen hier en daar wat verbeteringen doorvoeren. Op welke...

  • Hoe zit het met de postbezorging?

    Onze webwinkel levert via briefpost producten aan consumenten. In deze tijden tel je niet meer mee als je product niet sneller dan het licht op de deurmat van de klant...

Heeft u een vraag over Webwinkel?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar