Smaak: ’t is maar net wat je verwacht!

21 november 2016 Door redactie

De smaakervaring bij consumenten is te beïnvloeden door de juiste omgevingsfactoren te scheppen. Dit was al langer bekend, maar nieuwe testen wijzen keer op keer uit dat smaakervaring te sturen is. Bijvoorbeeld op de verpakking.

De echte smaakherkenning is het werk van de tong; die constateert zoet, zout, zuur, bitter en umami. De smaakbeleving is echter een samenspel van zintuigen, blijkt steeds weer uit testen. Smaak heeft namelijk alles te maken met de verwachting die proefpersonen hebben. En verwachtingen zijn te sturen! Bijvoorbeeld door muziek: mensen ervaren alcoholische versnaperingen als duurder wanneer er klassieke muziek gespeeld wordt in het restaurant. En chips die kraken, lijken verser dan hun stille broertjes. Schenk een oranje drankje dat naar aardbeien smaakt, en mensen houden vol dat ze sinaasappel proeven. En de ervaring van ‘puur’ wordt intenser als de verpakking (tool) al aankondigt dat er echte pure chocolade gebruikt is.

Ook onderzoek naar zakenlunches 

Charles Spence (professor in de experimentele psychologie aan de universiteit van Oxford) is degene die zorgt voor wetenschappelijke onderbouwing van de smaakervaring van consumenten. Zo onderzocht hij ook of een zakenlunch invloed kan hebben op de beslissingen die de betrokkenen nemen.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 1
    • Videocollege 19 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 2
    • Videocollege 24 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 3
    • Videocollege 13 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

Heeft u een vraag over Marketingtechnieken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar