Checklist voor de aangifte inkomstenbelasting

13 maart 2017 | Door redactie

De vooraf ingevulde aangifte inkomstenbelasting is per 1 maart weer klaargezet voor particulieren en ondernemers. Hierdoor moet het makkelijker zijn om de aangifte te doen. Om goed voorbereid te zijn op het checken, aanvullen en verder verzorgen van de aangifte heeft de Belastingdienst op zijn website tips gegeven.

Voor de particulier is een lijstje met onderwerpen op een rijtje gezet. Heeft deze zorgkosten, reiskosten, een hypotheek eigen woning (tool), pensioen, een fiscaal partner (tool), giften, studiekosten, een lijfrente of vermogen in het buitenland, dan kan hij op het betreffende onderwerp klikken en zo meer uitleg krijgen over dit onderwerp en wordt ook aangegeven waar hij op moet letten. Zo wordt onder hypotheek eigen woning aangegeven welke peildatum voor de WOZ-waarde er gehanteerd moet worden.

Is administratie op orde?

Bij een ondernemer is het natuurlijk handig om eerst te checken of er wel sprake is van ondernemerschap. Controleer dan gelijk of er ook voldaan wordt aan de voorwaarden voor de verschillende aftrekposten zoals de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek. Uiteraard is het ook belangrijk dat de administratie voor de onderneming op orde is zodat duidelijk is welke cijfers hij moet gebruiken voor de aangifte. Daarnaast moet hij goed opletten als hij een auto van de zaak (tool) rijdt en checken of zakelijk aangegeven kosten ook wel daadwerkelijk zakelijk zijn. Hier worden nog wel eens wat fouten mee gemaakt.  

Op tijd DigiD aanvragen

Om de aangifte te verzorgen en in te loggen op Mijn Belastingdienst, is een DigiD nodig. Check van tevoren of het account nog actief is. Anders moet er nog een DigiD worden aangevraagd. Het invullen van de aangifte inkomstenbelasting is pas mogelijk als de DigiD beschikbaar is. De aangifte moet vóór 1 mei bij de Belastingdienst binnen zijn. Lukt dat niet, dan moet er voor 1 mei 2017 uitstel aangevraagd worden.