Ideale winkelsnelheid met vloermarkering

24 maart 2017 Door redactie

Mensen gaan harder lopen als ze minder hindernissen tussen henzelf en hun doel zien. Uw bedrijf kan handig gebruikmaken van dit principe. Bijvoorbeeld door vloermarkering in te zetten, en consumenten met de ideale winkelsnelheid langs producten te leiden.

Circulatiestromen in goede banen leiden is een vak apart; het uitzetten van looproutes in een winkel is hier een goed voorbeeld van. Klanten die te langzaam moeten lopen, bijvoorbeeld omdat de paden te vol zijn, raken geïrriteerd en zullen hierdoor minder kopen. Klanten die te snel lopen, lopen juist aan de displays en sales promotions voorbij. Vloermarkeringen kunnen de winkelsnelheid stimuleren en daarmee de omzet verhogen (tool). Onderzoeker Bram van den Bergh van de Erasmus Universiteit toonde aan dat deze ideale snelheid wel degelijk bestaat.

Experiment met lijnen op de supermarktvloer

Van den Bergh plakte verschillende lijnen op de vloer van een supermarkt. In het eerste experiment lagen de lijnen dichter bij elkaar. Dit wekte de illusie van een langer gangpad dan werkelijk het geval was. Wat bleek? Mensen gingen langzamer lopen omdat het doel (het einde van het gangpad) nog ver weg leek. Omgekeerd gold het ook: toen de vloermarkeringen verder uit elkaar geplaatst werden en het gangpad korter leek, zette men de pas erin.

Type consument speelt mee bij snelheid

De resultaten zijn bruikbare handvaten om consumenten precies op de goede snelheid door een winkel te laten lopen. Het hangt uiteindelijk ook van het type consument (tools) af: staat de klant open om verleid te worden of heeft hij haast? Het volledige onderzoek genaamd ‘Altering Speed of Locomotion’ is verschenen in Journal of Consumer Research 43.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 1
    • Videocollege 19 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 2
    • Videocollege 24 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 3
    • Videocollege 13 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

Heeft u een vraag over Marketingtechnieken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar