Consument ziet liever rode light-verpakking

7 april 2017 Door redactie

Ooit is ervoor gekozen om de light-variant van producten een (licht)blauwe verpakking mee te geven. Light, licht, lucht, blauw, de keuze leek zo logisch. Maar of deze kleur ook de juiste boodschap overbrengt…?

Onderzoekster Irene Thijssen heeft in het blad Resource van Wageningen University & Research laten weten dat (licht)blauw eigenlijk niet de juiste kleurkeuze is voor de verpakking (tool) van lightproducten. Ze deed proeven waarbij ze consumenten bestaande verpakkingen van rookworst en yoghurtdrank voorschotelde. Op de verpakkingen bracht ze variaties aan in de tint, helderheid en kleur. De proefkonijnen vonden over het algemeen de verpakkingen met warmere (met name rode), verzadigde en minder heldere kleuren het aantrekkelijkst.

Consument proeft eerst met ogen

Volgens Thijssen proeven consumenten eerst met hun ogen. Verder berusten veel van hun keuzes op aangeleerde associaties en patronen. De kleur van een productverpakking bepaalt dan ook ten dele wat zij van dat product verwachten. Bij een lichtblauwe verpakking denkt een consument al gauw met een gezonder light-product van doen te hebben, maar ook dat dit minder lekker zal smaken dan het origineel. Door kleuraanpassingen op de verpakking (tool) zouden deze vooroordelen kunnen worden weggenomen.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 1
    • Videocollege 19 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 2
    • Videocollege 24 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 3
    • Videocollege 13 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

Heeft u een vraag over Marketingtechnieken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar