Checklist met nieuwe eisen arbocontract

11 april 2017 | Door redactie

Brancheorganisatie OVAL heeft voor werkgevers een vernieuwde checklist gepubliceerd met de eisen waaraan het contract met een arbodienstverlener moet voldoen. In de checklist zijn de wijzigingen van de Arbowet – die ingaan per 1 juli 2017 – verwerkt.

Per 1 juli 2017 gelden er wettelijke vereisten voor het basiscontract dat een werkgever sluit met een arbodienstverlener (arbodienst of bedrijfsarts). Hierin moeten onder meer de wettelijke taken komen te staan waarbij een werkgever zich moet laten ondersteunen door een deskundige en de specifieke rechten en plichten van de bedrijfsarts. De Checklist voor een basiscontract voor arbodienstverlening (pdf) van OVAL is geen voorbeeldcontract, maar een hulpmiddel voor werkgevers om te controleren of zij aan deze nieuwe verplichtingen voldoen. De wettelijke vereisten gelden per 1 juli 2017 direct voor nieuwe arbocontracten. Voor lopende contracten geldt een overgangsrecht van een jaar.

Aandachtspunten bij contract arbodienstverlener

Naast de wettelijke verplichtingen die straks gelden, komen ook andere aandachtspunten voor het contract met een arbodienstverlener aan bod. Denk aan de waarborging van de onafhankelijkheid van de bedrijfsarts, de privacyregels bij het registreren van werknemersgegevens, het beheer en de uitwisseling van medische gegevens en afstemming tussen interne en externe deskundigen over het arbeidsomstandighedenbeleid. Verder behandelt de checklist apart de aandachtspunten bij een vangnet- en een maatwerkregeling (tool).