Marketingjaarplan verre van agile

28 april 2017 Door redactie

Lange tijd volstonden marketingplannen waarbij marketeers een jaar vooruit keken. Het is echter de vraag of een jaarplan nog wel voldoet. Marktomstandigheden veranderen zo snel, dat een kwartaalplan een stuk meer ‘agile’ is.

Marketeers uit heel Europa werden in het European Marketing 2020 Survey gevraagd hoe zij de toekomst van hun vakgebied zien. Vooral op het gebied van plannen blijkt er een duidelijke voorkeur te zijn voor kwartaalgedreven marketingplannen (tools) die niet het fiscale jaar van de organisatie volgen. Door de almaar sneller veranderende marktomstandigheden en daarmee gepaarde toenemende druk op marketingafdelingen, heeft het volgens de respondenten weinig zin meer om een tijdshorizon van een jaar te gebruiken. Het vermarkten van producten en diensten kan efficiënter als marketeers hun plannen tijdig kunnen bijsturen. Agile dus, bijvoorbeeld ieder kwartaal.

Digitalisering: kansen én paniek

Het volledige rapport van European Marketing 2020 Survey (pdf) laat zien hoe marketeers uit heel Europa over marketing in het jaar 2020 denken. Zo blijkt dat marketeers ook lichtelijk paniekerig raken van de snelle digitalisering. Niet dat ‘digitaal’ geen kansen biedt, integendeel zelfs. De paniek schuilt eerder in de vraag of organisaties qua kennis en technologie wel bij machte zijn om deze ontwikkelingen bij te houden.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 1
    • Videocollege 19 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 2
    • Videocollege 24 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 3
    • Videocollege 13 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

Heeft u een vraag over Marketingtechnieken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar