Het verschil: cross-channel en omni-channel

31 juli 2017 Door redactie

Organisaties hebben vandaag de dag veel meer verkoopkanalen tot hun beschikking dan de fysieke bakstenen winkel. In de commerciële arena van nu gaan de termen ‘cross-channel’ en ‘omni-channel’ nogal eens over de tong. Maar wat is precies het verschil?

Het moge duidelijk zijn dat ‘single-channel’ zijn beste tijd heeft gehad. Het bedienen van de klant via slechts één kanaal, meestal de fysieke winkel, is door de komst van alle online mogelijkheden op de schop gegaan. Maar ook ‘multi-channel’, waarbij een organisatie verschillende verkoopkanalen (tools) aanbiedt, is inmiddels te beperkt gebleken. Vaak zijn de kanalen, bijvoorbeeld een fysieke winkel en een webwinkel, qua prijsbeleid, communicatie en klantenservice namelijk niet op elkaar afgestemd. ‘Cross-channel’ en ‘omni-channel’ willen dit gat juist dichten. De verkoopvormen lijken op elkaar, maar er is zeker een verschil.

Veel verschillende verkoopkanalen

Bij cross-channel kan de consument verschillende kanalen gebruiken die wél op elkaar zijn afgestemd. De klant kan er bijvoorbeeld voor kiezen om een online besteld product in de winkel af te halen. Het kneepje zit hem hierin: de organisatie in kwestie kiest welk verkoopkanaal het beste bij de klantvraag past. Anders is dit bij omni-channel. Hierbij heeft de klant eveneens veel kanalen tot zijn beschikking, maar hij bepaalt zelf op welke manier hij met de organisatie in contact wil treden en hoe hij bediend wil worden. social media, website, e-mail, sms, fysieke winkel: alle kanalen zijn met elkaar geïntegreerd.

CROSS-CHANNEL: verschillende, op elkaar afgestemde verkoopkanalen, waarbij de organisatie bepaalt welke het beste bij de klantvraag past

OMNI-CHANNEL: verschillende, op elkaar afgestemde verkoopkanalen, waarbij de klant bepaalt welke het beste bij zijn vraag past

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

  • Waar is de jongere vrijwilliger?

    Onze vereniging krijgt vooral hulp van oudere vrijwilligers, terwijl we ook veel jonge leden hebben. Graag betrekken we deze groep hierin meer, maar hoe bereiken we hen?

  • Hoe kom ik aan AdWords-sterren?

    Bij sommige AdWords-advertenties zie ik sterren staan. Die staan voor de goede beoordeling van klanten. Ik zou ook graag klantbeoordelingen in mijn advertentie willen....

  • Wel of niet de concurrent aanvallen?

    Wij zijn in het afgelopen jaar veel klanten verloren aan één concurrent in het bijzonder. Nu ligt er een plan om ons product met dat van de concurrent te...

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Online marketing
    • Videocollege 29 minuten

    Als u een website heeft, wilt u natuurlijk graag dat mensen deze bezoeken. U kunt natuurlijk adverteren via de traditionele printmedia, maar tegenwoordig zijn er efficiëntere middelen....

Heeft u een vraag over Marketingkanalen?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar