Ferrari finisht als laatste in lopend merkengevecht

22 september 2017 Door redactie

Het merkrecht is er helder over: als een organisatie een merk vijf jaar lang niet actief gebruikt, komen de rechten hierop te vervallen. Italiaanse autofabrikant Ferrari ondervond dit onlangs nog aan den lijve met zijn ooit zo populaire merk ‘Testarossa’.

In de jaren ’80 en ’90 van de vorige eeuw oogstte Ferrari groot succes met zijn automodellen genaamd ‘Testarossa’. In 1992 werd de productielijn onder deze naam stopgezet, waardoor het merk in principe al een kwart eeuw ongebruikt is. En laat dat nou precies het argument zijn waarop een Duitse speelgoedfabrikant zich beroept: omdat Ferrari het merk al meer dan vijf jaar niet actief gebruikt, kan zij dit recht (tool) ook niet meer inroepen tegen derden. De Duitse fabrikant gebruikt de naam ‘Testarossa’ dan ook voor zijn eigen producten, zoals fietsen en scheerapparaten.

Reputatie ook van belang bij merkrecht

Een gang naar de rechter was onvermijdelijk, en deze heeft Ferrari nu in het ongelijk gesteld. Hierbij beroept de rechtbank zich op de eerdergenoemde regel van vijf jaar. Maar verschillende advocaten zijn van mening dat Ferrari dit besluit best zou kunnen aanvechten. Op de regel geldt namelijk één uitzondering: als het merk – ondanks de verstreken periode van vijf jaar – nog steeds een bepaalde reputatie (tool) geniet. Een andere organisatie zou dan namelijk op de naam en faam van dit merk kunnen meeliften. Aangezien de Duitse speelgoedfabrikant ook bekend is van modelauto’s, zou dit zomaar het geval kunnen zijn.

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

  • Kan ons bedrijf een kleur claimen?

    Onlangs las ik in een nieuwsbericht dat T-Mobile in Duitsland het patent op de kleur magenta heeft gekregen. Geen ander telecombedrijf mag magenta gebruiken. Nu gaat...

  • Wat te doen bij gelijkende namen?

    Het bedrijf waar ik voor werk, bestaat al tien jaar. Nu is er ineens een ander bedrijf opgedoken dat bijna dezelfde naam heeft. We opereren ook nog eens in dezelfde branche....

  • Wat is slaafse nabootsing?

    Als u op een bepaalde schepping geen intellectueel eigendomsrecht heeft, mogen anderen het in principe namaken. Behalve als er sprake is van slaafse nabootsing. Dat kunt...

Meest gelezen

  • Kan ons bedrijf een kleur claimen?

    Onlangs las ik in een nieuwsbericht dat T-Mobile in Duitsland het patent op de kleur magenta heeft gekregen. Geen ander telecombedrijf mag magenta gebruiken. Nu gaat...

  • Wat te doen bij gelijkende namen?

    Het bedrijf waar ik voor werk, bestaat al tien jaar. Nu is er ineens een ander bedrijf opgedoken dat bijna dezelfde naam heeft. We opereren ook nog eens in dezelfde branche....

  • Wat is slaafse nabootsing?

    Als u op een bepaalde schepping geen intellectueel eigendomsrecht heeft, mogen anderen het in principe namaken. Behalve als er sprake is van slaafse nabootsing. Dat kunt...

Heeft u een vraag over Merkrecht?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar