Kleine lettertjes uit de regels voor webwinkels

19 oktober 2017 Door redactie

Organisaties die een webwinkel aan de website koppelen, moeten aan een aantal wettelijke verplichtingen voldoen uit de Wet koop op afstand. Eén van de onderwerpen uit deze wet is de informatie die de klant bij de aflevering van het bestelde product moet krijgen.

De informatieplicht van een organisatie houdt niet op nadat het bestelproces in een webwinkel is afgerond. Nadat de klant zijn bestelling heeft geplaatst moet hij bij de aflevering van het product informatie ontvangen.

  • de identiteit van de webwinkel: bedrijfsnaam, bezoekadres, contactgegevens, KvK-nummer, BTW-nummer (tools);
  • de prijs van het product inclusief BTW en alle bijkomende kosten, waaronder de verzendkosten die u in rekening brengt;
  • belangrijke productkenmerken;
  • de manier van betalen;
  • de leveringsmethode;
  • de zichttermijn (de tijd om het product te proberen);
  • uitleg over hoe de klant van zijn bedenktijd gebruik kan maken.

Bedenktijd gaat eerder in

Enkele jaren geleden zijn de regels aangepast. Zo is er aan de bedenktijd (tool) gesleuteld. De consument heeft nu 14 dagen. Deze bedenktijd gaat in op het moment dat het bestelde pakket in handen is van de consument. Voorheen ging de bedenktijd al in op het moment dat er online een overeenkomst werd gesloten.

In de rubriek 'De kleine lettertjes van' behandelt Rendement een bijzondere bepaling uit een wet, besluit of regeling. In deze editie: de Wet koop op afstand.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

  • Verzendkosten toch terugbetalen?

    Een klant van onze webwinkel eist dat ons bedrijf ook de verzendkosten terugbetaalt na een retourzending, maar we hebben op onze site vermeld dat we dat niet doen. De...

  • Wie betaalt een defect product?

    Wij hebben een webwinkel waarin we producten verkopen die we zelf inkopen bij verschillende leveranciers. Laatst stuurde een klant een defect product terug. Wij vervingen...

Meest gelezen

  • Hoe moet mijn nieuwsbrief eruit zien?

    Onze nieuwsbrief is aan vernieuwing toe. Omdat de abonnees erg tevreden zijn over de nieuwsbrief, willen we alleen hier en daar wat verbeteringen doorvoeren. Op welke...

  • Hoe zit het met de postbezorging?

    Onze webwinkel levert via briefpost producten aan consumenten. In deze tijden tel je niet meer mee als je product niet sneller dan het licht op de deurmat van de klant...

Heeft u een vraag over Webwinkel?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar