Tik op vingers voor Doutzen Kroes om sluikreclame

3 november 2017 Door redactie

Organisaties kunnen social influencers inzetten als merkambassadeur. Sluikreclame zit echter in een klein hoekje, en een berisping laat dan niet lang op zich wachten. Daar kwamen supermodel Doutzen Kroes en frismerk Rivella onlangs achter.

De gewraakte uiting is een Instagram-post van Doutzen Kroes, waarin zij thuis op de trap zit. De foto is voorzien van de spreuk 'Het leven is niet altijd zo picture perfect zoals we op social media laten zien'. Tot dusver niets aan de hand. Het gaat echter mis bij de begeleidende hashtag #natureliswelzolekker. Dit is namelijk ook de huidige slogan van Rivella, het frisje waarvoor Doutzen de laatste maanden reclame maakt in tv-commercials. De Reclame Code Commissie oordeelde dat er sprake is van sluikreclame. De gemiddelde consument zal bij de zinsnede namelijk meteen denken aan Rivella, terwijl nergens in de Instagram-post duidelijk wordt dat het om gesponsorde content (tool) gaat.

Social influencers kunnen voor imagoschade zorgen

Volgens de in 2014 gelanceerde Reclamecode voor Social Media moeten zulke aanprijzende posts voorzien zijn van termen die aangeven dat het om betaalde content gaat. Dat kan bijvoorbeeld door de hashtags #adv (‘advertentie’), #prom (‘promotie’) of #spons (‘sponsor’) toe te voegen. Doutzen en Rivella kwamen er met een berisping van af, omdat de Reclame Code Commissie geen boetes kan uitdelen. Organisaties moeten alsnog goed opletten als zij in zee gaan met social influencers zoals YouTube-sterren, vloggers of andersoortige bekendheden. Een publieke tik op de vingers zorgt namelijk voor imagoschade.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

  • Wat is themareclame?

    Themareclame is reclame die gebaseerd is op een bepaald onderwerp dat elke keer weer herhaald wordt. Bij dit soort reclame wordt geen prijs of korting genoemd. Themareclame...

  • Welke soorten reclame zijn er?

    Er zijn verschillende soorten reclame, zoals: themareclame; actiereclame; introductiereclame; collectieve reclame; joint promotion; ideële reclame; in-scriptsponsoring; onbaatzuchtige...

Heeft u een vraag over Reclame?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar