Het ‘gifei’: een fraai voorbeeld van framing

10 november 2017 Door redactie

Een slimme manier om mensen te beïnvloeden, is door ‘framing' toe te passen. Hierbij benadrukt u bewust één perspectief waardoor andere perspectieven wegvallen. De media maken ook veelvuldig gebruik van framing. Het woord ‘gifei’ is hier een goed voorbeeld van.

De media berichten vaak anders over hetzelfde nieuws. Het ligt er maar net aan welk frame ze kiezen. De woorden in het frame moeten namelijk associaties oproepen die passen bij het te vertellen verhaal. In de ‘Framewoord van het jaar’-verkiezing, mede georganiseerd door Radboud Universiteit Nijmegen en het radioprogramma De Taalstaat, is ‘gifei’ als winnaar van 2017 uit de bus gekomen. Het gebruik van dit woord door de media, naar aanleiding van de fipronil-affaire in de eierbranche, zorgde er mede voor dat de publieke opinie tijdelijk naar massahysterie neigde. Op plek twee en drie zijn de woorden ‘asielplaag’ en ‘voltooid leven’ gekomen; ook deze duwen de lezer in een bepaalde richting.

Taal en communicatie als overtuigingsmiddelen

Met taal (tools) heeft u een krachtig overtuigingsmiddel in handen, en framing is een beproefde communicatietechniek. Belangrijk om te onthouden: blijf de baas over de woorden die u gebruikt. Dat geldt zowel voor de externe als de interne communicatie (tools). Woorden zijn niet neutraal, dus blijf altijd zorgvuldig afwegen. Zorg dat hetgene wat uw doelgroep hoort of leest ook echt overeenkomt met wat u vertelt, of dit nu een medewerker, klant of zakenrelatie is.

Framing vraagt om geduld

Let wel: niet elk frame lukt meteen. Soms duurt het langer voordat er een onbewust paadje in het brein is aangelegd. Geef dus niet te snel op, herhaal en blijf dicht bij het oorspronkelijke verhaal zodat lezers en luisteraars er steeds vertrouwder mee raken. Hoe consequenter, hoe groter de kans dat het verhaal op den duur blijft plakken.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Telefoneren
    • Videocollege 12 minuten

    Tussen privé telefoneren en zakelijk telefoneren zit een groot verschil. Zakelijk gezien voelen veel mensen zich onzeker. Deze cursus leert u om een goed en zakelijk telefoongesprek...

  • Effectief vergaderen deel 1
    • Videocollege 20 minuten

    Wist u dat vergaderen ook wel eens 'de duurste manier van communiceren' genoemd wordt? Iedere organisatie en individu heeft er belang bij om vergaderingen zo ordelijk en efficiënt...

  • Effectief vergaderen deel 2
    • Videocollege 41 minuten

    Wist u dat vergaderen ook wel eens 'de duurste manier van communiceren' genoemd wordt? Iedere organisatie en individu heeft er belang bij om vergaderingen zo ordelijk en efficiënt...

Heeft u een vraag over Zakelijke communicatie?

Suzanne Meijles

Schrijftrainer

ProTaal
Adviseur is nu beschikbaar