Gouden Windei voor maisbrood zonder mais

15 december 2017 Door redactie

Het Gouden Windei van 2017 gaat naar grootgrutter Jumbo voor zijn maisbrood. Het baksel heeft de ‘prijs’ voor meest misleidende consumentenproduct van het jaar te pakken omdat er nagenoeg geen mais in het brood verwerkt zit.

15.000 mensen hebben in de 2017-editie van de Gouden Windei-verkiezing hun stem uitgebracht. 31% van die stemmen ging naar het maisbrood van Jumbo. Het enige mais dat in het ‘maisbrood’ te vinden is, zijn de decoratiesnippers bovenop het brood. Het gele maiskleurtje van het brood is te danken aan kurkuma, een specerij die ook wel bekend staat als geelwortel en die voedsel sterk geel kleurt. Dat Jumbo als enige genomineerde weigerde zijn ingrediënten en verpakking aan te passen, heeft waarschijnlijk niet geholpen. Zo beloofde nummer twee Aldi (21% van de stemmen) zijn kalfsleverworst voortaan wél met kalfslever te produceren.

Misleiding consument door voedselindustrie

Voedselwaakhond Foodwatch waarschuwt consumenten (tools) met de jaarlijkse Gouden Windei-verkiezing voor misleidende producten. Het uiteindelijke doel is dat de overheid strengere regels oplegt aan de voedselindustrie. De Gouden Windei-verkiezing werd in 2017 voor de achtste keer gehouden. De digitale schandpaal zal blijven bestaan zo lang voedselproducerende en -verkopende organisaties zich schuldig blijven maken aan misleiding van de consument.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 1
    • Videocollege 19 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 2
    • Videocollege 24 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 3
    • Videocollege 13 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

Heeft u een vraag over Marketingtechnieken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar