Het nieuwe jaar in met een slimme verpakking?

29 december 2017 Door redactie

Niet alleen producten gaan met de tijd mee; ook verpakkingen evolueren. Wetenschappers buigen zich continu over innovaties op het gebied van verpakkingen. Zowel organisaties als klanten profiteren hiervan. Enkele voorbeelden ter inspiratie voor 2018!

Webbestellingen die in dozen worden verstuurd, gaan steeds vaker door de brievenbus. Een slimme webwinkel zorgt voor een formaat doos dat door de brievenbus past. Als de bestelling is uitgepakt en de klant besluit alles te houden, heeft de doos geen functie meer. Moderne dozen zijn zo ontworpen dat u ze makkelijk plat kunt maken, zonder tape te hoeven verwijderen. Kiest een organisatie voor zo’n doos, dan valt het aan te raden om instructies te geven hoe de doos plat wordt gemaakt. Bijvoorbeeld door die instructies op de doos te drukken of op een los briefje mee te sturen.

Gepersonaliseerd etiket met actievoorwaarden

Helemaal hip in voedingsland zijn etiketten op naam of met een zelfverzonnen tekst. Van de bekendste hazelnootpasta tot de koning van alle colamerken; allemaal bedachten ze een actie waarbij de klant zijn product kon bestellen met zijn eigen naam of tekst erop. Een bijzondere vorm van het gepersonaliseerde etiket is de dubbele variant. De consument ziet het vertrouwde label op het product, met één verschil: er wordt een actie aangekondigd. Nadat het label los is gepeld, verschijnt meer uitleg (of de actievoorwaarden).

Merkbeleving met verse vis

Een interessante innovatie komt uit Polen. Producent Mila heeft een verpakking (tool) ontwikkeld voor hun zijn vis, die de nadruk legt op de versheid van het product. Dankzij wifi en bewegingssensoren registreert de verpakking het als iemand voor het schap staat. Op dat moment begint de verpakking te spartelen alsof de vis erin leeft. Zo’n originele verpakking kan wonderen doen voor de merkbeleving. Hieronder ziet u in een filmpje hoe dit in zijn werk gaat. Meer tips? Eind februari 2018 verschijnt het eerste Marketing Rendement themadossier van 2018. Dit dossier staat geheel in het teken van verpakkingen.


Bijlagen bij dit bericht

Proefabonnement Marketing Rendement

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • SWOT-analyse
    • Videocollege 34 minuten

    Uw sterke punten naast uw zwakke punten zetten. Goed kijken, vergelijken, combinaties uitproberen, en zo ontdekken dat er nog zoveel meer mogelijkheden bestaan. Dat is de beproefde...

Heeft u een vraag over Marketingmix?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar