Firefox stuurt ongevraagd crashrapporten, dus updaten

2 januari 2018 Door redactie

2018 trapt af met privacynieuws: het blijkt dat browser Firefox negen maanden lang zonder toestemming van gebruikers crashrapporten naar moederbedrijf Mozilla heeft gestuurd. Het advies is dan ook om de browser spoedig te updaten.

Browsers kunnen technische problemen ondervinden en vervolgens crashen. In een zogenoemd crashrapport wordt informatie over het probleem naar de ontwikkelaar van de browser gezonden. Nu is hier normaal gesproken toestemming van de gebruiker voor nodig omdat de gecrashte browser naast technische informatie ook persoonlijke, gevoelige of identificeerbare informatie kan bevatten. De privacy (tools) is dan in het geding, dus een gebruiker mag zelf beslissen of hij deze informatie met de ontwikkelaar wil delen.

Nieuwste versie Firefox downloaden

Het blijkt nu dat Firefox 52, de browserversie die Mozilla in maart 2017 lanceerde, een bug bevat. Firefox zond hierdoor zonder toestemming crashrapporten naar Mozilla. In de nieuwste versie genaamd Firefox 57.0.3 is deze bug verholpen. Daarnaast heeft Mozilla alle verzamelde crashrapporten van de afgelopen negen maanden verwijderd. De geüpdatete browser is nu te downloaden via mozilla.org.

Bijlagen bij dit bericht

Proefabonnement Office Rendement

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

  • Waar zijn mijn afbeeldingen gebleven?

    Het gebeurt regelmatig (maar niet altijd) dat ik afbeeldingen die ik met Internet ­Explorer heb gezocht via Google, niet als uitvergroting te zien krijg. Via Chrome,...

  • Hoe zet ik dat muziekje nu stop?

    Onlangs heb ik geüpgradet naar Internet Explorer 10. Maar ik mis in de adresbalk de knop om het laden van een website te onderbreken of te stoppen. Die vind ik vooral...

  • Hoe krijg ik die irritante plug-in weg?

    Bij de installatie van een tooltje werd automatisch een toolbarplug-in geïnstalleerd in mijn browser. Ik kan die advertentiebalk via de beheeroptie voor de invoegtoepassingen...

Meest gelezen

  • Waar zijn mijn afbeeldingen gebleven?

    Het gebeurt regelmatig (maar niet altijd) dat ik afbeeldingen die ik met Internet ­Explorer heb gezocht via Google, niet als uitvergroting te zien krijg. Via Chrome,...

  • Hoe krijg je grotere files in SkyDrive?

    Sommige multimediabestanden en archieven die we in de cloud willen opslaan, zijn zo groot dat we ze niet kunnen overbrengen naar SkyDrive. Is dat überhaupt wel mogelijk?

  • Hoe krijg ik die irritante plug-in weg?

    Bij de installatie van een tooltje werd automatisch een toolbarplug-in geïnstalleerd in mijn browser. Ik kan die advertentiebalk via de beheeroptie voor de invoegtoepassingen...

Heeft u een vraag over Browser?

Bouke van Kleef

Innovatiecoaches, trainers, adviseurs, huisstijlspecialisten en programmeurs

AVK
Adviseur is nu beschikbaar