Zwanenzang voor papieren telefoongids is nabij

12 januari 2018 Door redactie

Na bijna 140 jaar is het over en uit voor de papieren telefoongids. Consumenten gebruiken de papieren editie nog marginaal, terwijl de milieubezwaren de laatste jaren alleen maar toenemen. Dit jaar valt dan ook het doek voor De Telefoongids in boekvorm.

De papieren telefoongids – waarvan de eerste versie uit 1881 stamt – wordt vandaag de dag nog slechts door een zeer klein deel van de Nederlandse bevolking geraadpleegd. Alleen nog voor een selecte groep ‘ouderen in de provincie’ blijkt het boekwerk onmisbaar. Tel daar de milieubezwaren (‘Niet meer mvo te verantwoorden!’ en ‘Onnodige kap van bomen!’) bij op en er zijn genoeg redenen voor uitgever DTG om dit jaar de stekker uit de papieren gids te trekken.

Niet langer adverteren in De Telefoongids

De oplage van de laatste papieren telefoongids zal drie miljoen zijn. Sinds 1996 verschijnt de telefoongids ook online op detelefoongids.nl. Die site doet met maandelijks drie miljoen bezoekers nog steeds goede zaken. Voor ouderen die de papieren pil moeten missen, komt er tegen een kleine vergoeding een cursus ‘Online zoeken’ beschikbaar. Adverterende organisaties in het zakelijke gedeelte van de gids (de voormalige Gouden Gids die sinds de editie van 2009 bij de Telefoongids is gevoegd) moeten daarnaast op zoek naar een nieuw podium voor hun advertenties (tools)

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

  • Waar is de jongere vrijwilliger?

    Onze vereniging krijgt vooral hulp van oudere vrijwilligers, terwijl we ook veel jonge leden hebben. Graag betrekken we deze groep hierin meer, maar hoe bereiken we hen?

  • Hoe kom ik aan AdWords-sterren?

    Bij sommige AdWords-advertenties zie ik sterren staan. Die staan voor de goede beoordeling van klanten. Ik zou ook graag klantbeoordelingen in mijn advertentie willen....

  • Wel of niet de concurrent aanvallen?

    Wij zijn in het afgelopen jaar veel klanten verloren aan één concurrent in het bijzonder. Nu ligt er een plan om ons product met dat van de concurrent te...

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Online marketing
    • Videocollege 29 minuten

    Als u een website heeft, wilt u natuurlijk graag dat mensen deze bezoeken. U kunt natuurlijk adverteren via de traditionele printmedia, maar tegenwoordig zijn er efficiëntere middelen....

Heeft u een vraag over Adverteren?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar