Bittere pil voor vitaminemerk om misleidende reclame

2 februari 2018 Door redactie

Altijd een lastig vraagstuk: welke gezondheidsvoordelen mag een bedrijf claimen voor de producten die het in de markt zet? De Reclame Code Commissie oordeelde dat een vitaminemerk in zijn reclamecampagne in ieder geval over de schreef is gegaan.

Na een publieke klacht van journalist Teun van de Keuken nam de Reclame Code Commissie (RCC) een commercial van vitaminemerk Swisse onder de loep. In het spotje stelt het bedrijf dat de dagelijks aanbevolen hoeveelheid (ADH) aan vitamines eigenlijk het minimum is. Verschillende instanties, waaronder de Gezondheidsraad, keerden zich tegen deze gezondheidsclaim (tool): voor ruim 97% van de bevolking zou de ADH toereikend zijn.

Gezondheidsclaim zet aan tot overbodige aanschaf

De RCC ging hierin mee. De gezondheidsclaim dat consumenten structureel onvoldoende vitamines binnen krijgen en dus gebaat zijn bij vitaminepreparaten is volgens de commissie ‘te absoluut’ en daardoor onjuist. Omdat consumenten aangespoord worden tot de aanschaf van overbodige gezondheidsproducten, is de spot daarnaast misleidend. Aangezien de RCC geen boetes kan opleggen, heeft Swisse de aanbeveling gekregen in het vervolg op deze manier geen reclame (tools) meer te maken.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

  • Wat is themareclame?

    Themareclame is reclame die gebaseerd is op een bepaald onderwerp dat elke keer weer herhaald wordt. Bij dit soort reclame wordt geen prijs of korting genoemd. Themareclame...

  • Welke soorten reclame zijn er?

    Er zijn verschillende soorten reclame, zoals: themareclame; actiereclame; introductiereclame; collectieve reclame; joint promotion; ideële reclame; in-scriptsponsoring; onbaatzuchtige...

Heeft u een vraag over Reclame?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar