Geef niet-betalende klant eens een Tikkie!

7 februari 2018 | Door redactie

Wanbetalers zijn Nederlandse mkb-ondernemers helaas niet vreemd. Tóch kan een betaling incasseren bij een niet-betalende debiteur flink in de papieren lopen. Zeker voor mkb-ondernemers is het meestal voordeliger géén incassotraject te starten. Hierdoor moeten zij noodgedwongen inventief zijn in hun strijd tegen wanbetalers. Nieuwe betaalapps, waaronder Tikkie, kunnen daarbij mogelijk als wapen worden ingezet.

Het aantal betaalapps voor mobiele telefoons neemt fors toe. Naast Tikkie kunnen consumenten onder meer terecht bij Payconiq, OK, Florin, Bunq en MoneYou. Met de meeste van deze apps kunnen consumenten, ongeacht de bank waarbij ze klant zijn, geld overmaken en zowel in winkels en restaurants als online afrekenen. Wat deze betaalapps gemeen hebben, is dat ze het klanten zo eenvoudig mogelijk maken om een rekening te voldoen.

Helft van de Tikkies wordt binnen een half uur betaald

Bij debiteurenbeheer geldt iets soortgelijks. Hoe makkelijker het de klant wordt gemaakt, hoe groter de kans is dat deze zijn rekening betaalt. Betaalapps als Tikkie kunnen daarbij uitkomst bieden. Een betaalverzoek met een Tikkie via WhatsApp is misschien ongebruikelijk, maar de kans dat klanten hier iets mee doen is veel groter dan bij het zoveelste schriftelijke verzoek. Bovendien schijnt de helft van de Tikkies binnen een half uur betaald te worden. Gezien de bedroevende uitkomsten van onderzoeken naar de betaalachterstanden van klanten van mkb-ondernemers, kan het de moeite waard zijn het eens over een andere boeg te gooien.

Debiteurenbeheer in goede banen leiden

Meer weten over het in goede banen leiden van uw debiteurenbeheer? In het februarinummer van BV Rendement vindt u hierover een praktisch artikel. Nog geen abonnement? Vraag dan nu een proefabonnement aan!