Correcte afhandeling recht op garantie onder vergrootglas

5 maart 2018 Door redactie

Een van de dingen waar consumenten het meest van balen, is de discussie die ze soms met een verkoper moeten voeren als ze een beroep doen op de garantie. Voor sommigen zo’n vervelend vooruitzicht, dat ze er niet eens aan beginnen. De Consumentbond is daarom het initiatief Geen Gedoe Garantie gestart.

Recht op garantie hebben, maar je in allerlei bochten moeten wringen om dat ook te krijgen. Onprettige discussies met de verkoper. Doorgestuurd worden naar de fabrikant. Uit een groot onderzoek onder de panelleden trok de Consumentenbond de conclusie dat dit nog steeds dagelijkse realiteit is voor veel klanten. Zij doen een beroep op de garantievoorwaarden, maar de verkopende partij verzint allerlei manieren om hen af te wimpelen. Daarom is de Bond het initiatief Geen Gedoe Garantie gestart. Winkels en webshops die willen voldoen aan de zes eisen, kunnen zich daarbij aansluiten. De huidige stand van deelnemers is 275. Klanten kunnen ook winkels ‘nomineren’ door hun ervaringen te delen via Facebook, Twitter of het Klachtencompas (tool).

De zes voorwaarden

De zes voorwaarden waar deelnemende winkels en webshops zich aan beloven te houden, luiden:

  • Wij houden ons aan de garantiewetgeving.
  • Wij informeren consumenten glashelder en duidelijk over hun rechten.
  • Wij handelen klachten en problemen zo snel mogelijk en naar behoren af, met zo min mogelijk gedoe voor de consument.
  • Wij zijn als verkoper het eerste aanspreekpunt bij problemen met het product. Als wij zelf garantie aanbieden, maken wij begrijpelijk duidelijk op welke punten deze verder gaat dan de wet.
  • Als de consument (ook) fabrieksgarantie heeft, leggen we uit dat de consument mag kiezen om daarvan gebruik te maken of de klacht door ons te laten afhandelen. Als wij voorstellen om de fabrikant in te schakelen, kiest de consument of hij daarmee akkoord gaat.
  • Ook nadat de garantieperiode verlopen is, nemen wij onze wettelijke verantwoordelijkheid als de consument bij ons aanklopt met een ondeugdelijk product.

Bijlagen bij dit bericht

Proefabonnement Marketing Rendement

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

  • Verzendkosten toch terugbetalen?

    Een klant van onze webwinkel eist dat ons bedrijf ook de verzendkosten terugbetaalt na een retourzending, maar we hebben op onze site vermeld dat we dat niet doen. De...

  • Wie betaalt een defect product?

    Wij hebben een webwinkel waarin we producten verkopen die we zelf inkopen bij verschillende leveranciers. Laatst stuurde een klant een defect product terug. Wij vervingen...

Meest gelezen

Heeft u een vraag over Webwinkel?

André Kamps

Partner, IT-jurist

IT-jurist
Adviseur is nu beschikbaar