KWF Kankerbestrijding is weer sterkste goededoelenmerk

7 maart 2018 Door redactie

De plaats van sterkste merk in de non-profitsector is al een aantal jaren in handen van KWF Kankerbestrijding. Uit het recente onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy blijkt dat KWF Kankerbestrijding ook dit jaar weer bovenaan staat. Het onderzoek laat tevens zien dat schandalen vooral slecht zijn voor de non-profitsector, maar niet altijd voor de organisatie zelf.

Incidenten bij goede doelen hebben een negatief effect op het imago van de non-profitsector. Dat is ook terug te zien in de populariteit van de belangrijkste goede doelen. Die populariteit is sinds 2010 met 16% gedaald. De daling van de populariteit is het grootst in de laatste twee jaar met een daling van 9%. Toch hebben de schandalen van de afgelopen jaren vaak minder grote gevolgen voor het goede doel zelf. Het schandaal rond Alpe d’HuZes heeft bijvoorbeeld nooit gevolgen gehad voor de eerste plaats van KWF Kankerbestrijding.

Kleinere organisaties scoren beter

KWF Kankerbestrijding scoort dus weer het beste op merkkracht, dat is een gemiddelde van bekendheid, waardering en binding. Op de tweede plaats gevolgd door Kika. Het Wereld Natuur Fonds maakt de top 3 compleet. In de gehele top-10 valt ook op dat kleinere organisaties door de huidige schandalen beter scoren. Hierdoor is bijvoorbeeld de Dierenambulance gestegen van plaats 27 in 2010 naar plaats 9. Donateurs hebben bij deze organisaties een beter zicht op de bestedingen en dat is dus terug te zien in de merkkracht van de organisatie.

Twijfels over internationale organisaties.

Internationale organisaties hebben meer last van de recente schandalen. Uit eerder onderzoek kwam al naar voren dat er werd getwijfeld aan de effectiviteit en betrouwbaarheid van de internationale goede doelen. Donateurs twijfelen aan de juiste besteding van het geld, de werknemers bij deze organisaties hebben het minst positieve imago en er bestaat onduidelijkheid over de concrete resultaten. De recente incidenten bij Oxfam, Plan International en Save the Children zullen daar zeker ook niet aan bijdragen.

Bijlagen bij dit bericht

Proefabonnement Bestuur Rendement

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

Heeft u een vraag over Goede doelen?

Vera Peerdeman

Directeur

Nassau Fundraising
Adviseur is nu beschikbaar