Gepersonaliseerde reclame NPO-app voortaan een keuze

9 maart 2018 Door redactie

NPO heeft eieren voor zijn geld gekozen. De Publieke Omroep kreeg kritiek over zich heen omdat hij gebruikers van de NPO Start-app dwong gepersonaliseerde advertenties te bekijken. NPO heeft deze werkwijze met een app-update weer teruggedraaid.

De app genaamd NPO Start, opvolger van Uitzending Gemist, is vandaag de dag de manier om programma’s van de NPO terug te kijken via smartphone en tablet. Begin dit jaar maakte de Publieke Omroep echter een publieke uitglijder, toen bleek dat de NPO Start-app gebruikers dwong om persoonsgegevens af te staan. Om de programma’s en andere content te kunnen bekijken, moesten zij namelijk toestemming geven om gevolgd te worden door adverteerders. Ook werden deze derde partijen niet met naam en toenaam genoemd. Een gang van zaken die tot kritiek leidde van onder meer de Consumentenbond en belangenorganisatie voor digitale burgerrechten Bits of Freedom.

Update voor app NPO Start

NPO heeft zich de kritiek aangetrokken; er is dan ook een update voor de Start-app uitgebracht. Gebruikers krijgen bij het openen van de nieuwste versie de volgende tekst te zien: ‘Ik accepteer Ster-advertenties die zijn afgestemd op mijn internetgedrag en ga ermee akkoord dat hiervoor informatie over mijn mobiele apparaat en over het programma dat ik op dat moment bekijk met de adverteerder wordt gedeeld.’ Het te zien krijgen van gepersonaliseerde advertenties is hiermee dus voortaan een keuze. Bij de privacy-instellingen (tools) van de applicatie is deze keuze op een later moment ook nog te wijzigen. In de browserversie van NPO Start was dit al langer mogelijk.

Advertenties op basis van kijkgedrag

En wat nu als gebruikers níet akkoord gaan met de nieuwe voorwaarden voor gepersonaliseerde reclame (tools) op basis van hun online kijkgedrag? Deze nee-zeggers hebben nog steeds toegang tot de content van NPO Start, maar krijgen dan generieke advertenties te zien. De update van de NPO Start-app is zowel beschikbaar voor iOS als voor apparaten die op besturingssysteem Android draaien.

Bijlagen bij dit bericht

Proefabonnement Marketing Rendement

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Online marketing
    • Videocollege 29 minuten

    Als u een website heeft, wilt u natuurlijk graag dat mensen deze bezoeken. U kunt natuurlijk adverteren via de traditionele printmedia, maar tegenwoordig zijn er efficiëntere middelen....

Heeft u een vraag over Online adverteren?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar