Nederland liever abonnement op Netflix dan diervoeding

6 april 2018 Door redactie

Binnen het consumentengedrag zijn er ook nationale patronen aan te wijzen. Zo blijken Nederlanders, in vergelijking met andere Europeanen, niet graag abonnementen op tastbare producten af te sluiten. Abonnementen op digitale producten zijn wel in trek.

Het Economisch Bureau van ING deed onderzoek naar het bestedingsgedrag van consumenten (tools) in 11 Europese landen. Hieruit blijkt dat gemiddeld 5% van de bestedingen van de respondenten naar abonnementen gaat. De huishoudens zijn hier gemiddeld € 130 per maand aan kwijt. De Nederlandse interesse voor abonnementen op tastbare producten blijkt ver onder het Europese gemiddelde te liggen. Dat geldt zowel voor consumptiegoederen zoals maaltijdboxen en diervoeding als voor duurzame producten zoals elektronica en kleding. Abonnementen op digitale producten zoals muziek en video zijn in Nederland wel bovengemiddeld populair. Relatief veel Nederlanders hebben een abonnement op Netflix of een vergelijkbare digitale dienst.

Welvaart en consumentengedrag

De geringe interesse in abonnementen op tastbare producten zou onder meer te maken hebben met het welvaartsniveau. Inwoners uit eveneens rijke landen als Duitsland en Luxemburg zien er ook weinig in om zich voor langere tijd aan een aanbieder van tastbare producten te binden. Voor inwoners uit Oost- en Zuid-Europa is het juist een manier om voor een laag bedrag over kwalitatief hoogstaande producten te kunnen beschikken. In het volledige onderzoeksrapport (pdf) zijn meer resultaten van het onderzoek in te zien.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

  • Wat is taakstellend budgetteren?

    Bij taakstellend budgetteren bepaalt u het marketingbudget aan de hand van uw marketingdoelstellingen. Simpel gezegd is het budget zo groot als nodig voor het bereiken...

  • Wat zijn de functies van een verpakking?

    Er zijn meerdere functies van een verpakking waar de nadruk op kan worden gelegd, afhankelijk van zaken als de doelstellingen, de markt, de doelgroep en de concurrentie...

  • Wat is distributie?

    Distributie is het totaal aan verplaatsingen waar een product mee te maken krijgt voordat het van de fabrikant bij de klant is. Veel bedrijven zien distributie als een...

E-learningcursussen

  • SWOT-analyse
    • Videocollege 34 minuten

    Uw sterke punten naast uw zwakke punten zetten. Goed kijken, vergelijken, combinaties uitproberen, en zo ontdekken dat er nog zoveel meer mogelijkheden bestaan. Dat is de beproefde...

Heeft u een vraag over Marketingmix?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar