RCC berispt Postcode Loterij om envelop met ‘herinnering’

9 april 2018 Door redactie

De Reclame Code Commissie heeft de Postcode Loterij berispt om een manier van reclame maken die in strijd is met de regels van de Reclamecode. Het ging om een envelop met als enige opdruk het woord ‘herinnering’.

Begin dit jaar kregen veel huishoudens even een wegtrekker toen ze een envelop in de bus vonden met als enige opschrift het woord ‘herinnering’. Velen dachten te maken te hebben met een brief van een incassobureau (tool). Er was dan ook veel verontwaardiging toen bleek dat de envelop reclame van de Postcode Loterij bevatte. Een van de ontvangers diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie (RCC). Die heeft de klager nu in het gelijk gesteld. Een van de regels in de Reclame Code stelt dat reclame (tools) altijd als zodanig herkenbaar moet zijn. Degene voor wie de reclame bedoeld is, moet zonder moeite kunnen zien dat het om reclame gaat en niet om iets anders. Omdat op de buitenkant van de envelop alleen maar de opdruk ‘herinnering’ te zien was, konden ontvangers dus niet op het eerste gezicht al zien dat hier sprake was van reclame. Daar moesten ze de envelop voor openen.

Lijkt op zakelijke correspondentie 

Sterker nog, de Postcode Loterij had juist moeite gedaan om de envelop zoveel mogelijk op zakelijke correspondentie te laten lijken. Er was een witte vensterenvelop gebruikt, met direct onder het adresvenster in dikke letters het woord ‘herinnering’. Het verweer van de Postcode Loterij dat de mededeling ‘herinnering’ correct is omdat er al eerder reclame is verzonden, lijkt de RCC te vergezocht. Volgens haar zal de gemiddelde consument die link niet leggen. Ook het feit dat als afzender op de achterkant de Postcode Loterij vermeld stond, vond de RCC niet voldoende verweer. Een aanzienlijk deel van de ontvangers zal namelijk niet op de achterkant kijken, waardoor het bezwaar van de niet als reclame herkenbare post bleef staan.

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

  • Wat is themareclame?

    Themareclame is reclame die gebaseerd is op een bepaald onderwerp dat elke keer weer herhaald wordt. Bij dit soort reclame wordt geen prijs of korting genoemd. Themareclame...

  • Welke soorten reclame zijn er?

    Er zijn verschillende soorten reclame, zoals: themareclame; actiereclame; introductiereclame; collectieve reclame; joint promotion; ideële reclame; in-scriptsponsoring; onbaatzuchtige...

Heeft u een vraag over Reclame?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar