Verkeerslicht op verpakking lijkt consument beste keus

13 april 2018 Door redactie

De consument zou graag een stoplichtsysteem op voedselverpakkingen zien, blijkt uit een enquête van de Consumentenbond. Op die manier is in één oogopslag te zien welke producten een gezonde en minder gezonde keuze zijn.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) riep de overheid enkele jaren geleden al op iets te doen aan de honderden voedselkeuzelogo’s die consumenten in de supermarkt voor hun kiezen krijgen. De helft van de consumenten ziet namelijk door de bomen het bos niet meer, waardoor zij ook steeds minder vertrouwen hebben in deze keurmerken. De Consumentenbond heeft nu dan ook een enquête gehouden onder 1.056 consumenten en de resultaten aan de Tweede Kamer aangeboden. De algemene opinie: bijna driekwart van de respondenten vindt het ‘een goede zaak’ als er een uniform voedselkeuzelogo komt, ingevoerd door een onafhankelijke partij. Iedere fabrikant en supermarkt zou hieraan moeten meedoen.

Keurmerk voor gezonde voeding: inspiratie uit het buitenland

Respondenten kregen drie methoden voorgeschoteld en konden hun voorkeur aangeven. Het Britse verkeerslichtmodel (met groen, oranje en rood als gradaties van gezondheid, inclusief enkele voedingswaarden) is voor de meeste consumenten de aangewezen manier: op de verpakking is dan in één oogopslag te zien wat hij mag verwachten. Het verkeerslicht won het van het Franse Nutri-Score-systeem (letters A t/m E, met kleurgradaties) en het Scandinavische Keyhole-systeem (een groen of zwart sleutelgat).

Bijlagen bij dit bericht

Proefabonnement Marketing Rendement

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 1
    • Videocollege 19 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 2
    • Videocollege 24 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 3
    • Videocollege 13 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

Heeft u een vraag over Marketingtechnieken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar