DAB+ steeds populairder, FM waarschijnlijk na 2023 weg

4 mei 2018 Door redactie

Na een moeizame start zit DAB+, de officiële naam van digitale radio, eindelijk in de lift. DAB+’s mate van succes zal ook gevolgen hebben voor FM, het traditionele radiosignaal dat op den duur plaats zal moeten maken voor zijn digitale broertje.

Het lijkt erop dat Nederland eindelijk digitale radio heeft omarmd. Cijfers van GfK en Jato Dynamics laten zien dat de teller van het aantal verkochte DAB+-radio’s begin 2018 op een kleine 900.000 staat. Er is een verkoopspurt gaande, want alleen al in het laatste kwartaal van 2017 gingen er 52.000 exemplaren over de toonbank (tool). Het succes van DAB+ zal ook gevolgen hebben voor FM. Zodra digitale radio gemeengoed is geworden, zal FM verdwijnen. Als de huidige trend doorzet, zal dit waarschijnlijk na 2023 gebeuren.

Naamsbekendheid digitale radio vergroten

Het heeft even moeten duren voordat DAB+ voet aan de grond kreeg. In 2014 startte het Ministerie van Economische Zaken een campagne om de naamsbekendheid van DAB+ te vergroten. Toch had in 2016 slechts een kwart van de consumenten (tool) van 12 jaar en ouder van het digitale radiosignaal gehoord.

Bijlagen bij dit bericht

Proefabonnement Marketing Rendement

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

  • Waar is de jongere vrijwilliger?

    Onze vereniging krijgt vooral hulp van oudere vrijwilligers, terwijl we ook veel jonge leden hebben. Graag betrekken we deze groep hierin meer, maar hoe bereiken we hen?

  • Hoe kom ik aan AdWords-sterren?

    Bij sommige AdWords-advertenties zie ik sterren staan. Die staan voor de goede beoordeling van klanten. Ik zou ook graag klantbeoordelingen in mijn advertentie willen....

  • Wel of niet de concurrent aanvallen?

    Wij zijn in het afgelopen jaar veel klanten verloren aan één concurrent in het bijzonder. Nu ligt er een plan om ons product met dat van de concurrent te...

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Online marketing
    • Videocollege 29 minuten

    Als u een website heeft, wilt u natuurlijk graag dat mensen deze bezoeken. U kunt natuurlijk adverteren via de traditionele printmedia, maar tegenwoordig zijn er efficiëntere middelen....

Heeft u een vraag over Marketingkanalen?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar