Zes succesfactoren voor een klantgerichte cultuur

14 mei 2018 Door redactie

Om het beste te halen uit de samenwerking met klanten, is een klantgerichte organisatiecultuur een absolute noodzaak. Het zorgt voor klanttevredenheid, groei van uw organisatie en daarmee voor grotere winst. Een klantgerichte cultuur maakt dat klanten graag zaken met uw organisatie blijven doen.

Als klanten nog niet helemaal centraal staan in uw organisatie, is het goed een analyse te maken van de klanten. Zo’n klantanalyse maakt een hoop duidelijk: Wie is de klant? Hoe is de markt? Wat kost de huidige samenwerking de klant en wat levert het hem op? Hoe helderder het inzicht in de klantrelatie, hoe commerciëler dit te benutten is.

Wat wil de klant en wat wil de organisatie?

De volgende factoren zorgen voor een klantgerichte organisatiecultuur.

  1. Ken de klant
    Door de klant te kennen krijgt de organisatie inzicht in wat de klant aan het bedrijf bindt. Wat is de (hulp)vraag van de klant? Waarom koos hij voor uw organisatie? Wat bindt hem en wat heeft hij nodig?
  2. Zorg voor een visie en doel
    Om een duidelijke visie en doel van de klant te hebben, moet uw organisatie zelf ook een duidelijke visie en doel hebben. Als uw organisatie helder heeft waar zij naartoe wil groeien, is duidelijk hoe de klant in dit plaatje past. Het kennen van de visie en doelen van de klant, is een voorwaarde om klantgericht te werk te gaan.
  3. Vertaal de wensen en doelen in concrete acties
    Als eenmaal helder is wat de klant nodig heeft en wil bereiken, is het zaak om dit naar concrete acties te vertalen. Hierdoor is duidelijk wie in de organisatie welke taak uitvoert, welke stappen er gezet moeten worden en wat de deadlines zijn.
  4. Wees helder en duidelijk
    Zoals het voor de organisatie belangrijk is te weten waar de klant voor staat, zo wil de klant ook weten waar uw organisatie voor staat. Een SWOT-analyse (e-learning) geeft inzicht in de zwakke en sterke punten van uw organisatie.
  5. Maak het waar
    Uw organisatie moet niet méér beloven dan de werknemers en techniek waar kunnen maken. Met te grote beloftes om een klant koste wat kost binnen te halen, valt elke organisatie vroeg of laat door de mand.

Bijsturen of successen vieren

Staat de samenwerking met de klant eenmaal op de rit, dan begint het eigenlijk pas. Klantonderzoek is een goede manier om te meten hoe succesvol uw organisatie is. Hoe tevreden is de klant? Is hij ergens ontevreden over? Is hij loyaal of gaat hij kijken waar het goedkoper en beter kan? Is het doel behaald? Hoe goed scoort de organisatie bij de klant? Het is belangrijk dat de betrokken werknemers en teams die bij de klant betrokken zijn de uitkomsten hiervan ook onder ogen krijgen. Mogelijk valt er nog wat te verbeteren. En zo niet, vier dan het succes met het team en waar mogelijk ook met de klant.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

  • Verzendkosten toch terugbetalen?

    Een klant van onze webwinkel eist dat ons bedrijf ook de verzendkosten terugbetaalt na een retourzending, maar we hebben op onze site vermeld dat we dat niet doen. De...

  • Hoe stuurt u social media?

    Zorg voor een duidelijk onderscheid tussen de kanalen van uw organisatie en de privégesprekken die werknemers of vrijwilligers voeren via social media. Maak bij...

  • Wat is een remote helpdesk?

    Dat is een service die door de ondersteunende ICT-afdeling in uw organisatie of door externe partijen geleverd kan worden waarbij een supportmedewerker via een (inter)netwerkverbinding...

Meest gelezen

  • Verzendkosten toch terugbetalen?

    Een klant van onze webwinkel eist dat ons bedrijf ook de verzendkosten terugbetaalt na een retourzending, maar we hebben op onze site vermeld dat we dat niet doen. De...

  • Hoe stuurt u social media?

    Zorg voor een duidelijk onderscheid tussen de kanalen van uw organisatie en de privégesprekken die werknemers of vrijwilligers voeren via social media. Maak bij...

Heeft u een vraag over Klantenservice?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar