Grote merken voelen kleintjes knabbelen aan marktaandeel

25 mei 2018 Door redactie

De grote internationale consumentenmerken zien hun omzet en marktaandeel niet meer zo snel groeien als voorheen. Vooral lokale, kleinschalige en ambachtelijke merken zijn hier debet aan.

Multinationals als Unilever, Nestlé en Proctor & Gamble hebben hun omzet en marktaandeel de afgelopen vijf jaar niet meer zien groeien zoals in de hoogtijdagen daarvoor. Onderzoek van het FD laat zien dat voorheen slechts de opmars van de huismerken een bedreiging was voor de grote concerns. Sinds enkele jaren weten ook echter lokale, kleinschalige en ambachtelijke merken makkelijker hun weg naar winkels en supermarkten te vinden, met de nodige gevolgen voor de omzet en het marktaandeel van de grote merken. Deze groeien nog wel, maar steeds minder op eigen kracht.

Groot marketingbudget minder nodig

Alleen al in de Verenigde Staten verschoof in de afgelopen vijf jaar $ 22 miljard van de grote concerns naar de kleinere bedrijfjes, pak hem beet 3% van het marktaandeel. In Europa vindt eenzelfde tendens plaats. Deels omdat consumenten als tegenreactie op de globalisering steeds vaker teruggrijpen op lokale, kleinschalig geproduceerde producten, en deels omdat kleine bedrijven profiteren van de digitalisering. Was er vroeger een marketingbudget van miljoenen nodig om de distributie op poten te zetten, dankzij social media (tool) weten ook kleinere bedrijven veel consumenten te bereiken. Daarnaast kunnen webwinkels, en dat hoeven dus niet de eigen te zijn, als verkoopkanaal (tool) dienen.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 1
    • Videocollege 19 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 2
    • Videocollege 24 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 3
    • Videocollege 13 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

Heeft u een vraag over Marketingtechnieken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar