Webwinkels neppen de klant met niet-leverbaar apparaat

30 mei 2018 Door redactie

Sommige webwinkels overtreden de Wet oneerlijke handelspraktijken door op hun website bewust niet-leverbare apparaten aan te bieden. De Consumentenbond deed hiernaar onderzoek en vond minstens tien webwinkels die zich hier schuldig aan maakten.

Er zijn webwinkels die hun klanten een vette vis voorhouden in de vorm van een populair maar niet meer leverbaar apparaat. Zij plaatsen dit op hun site als lokkertje, maar als een klant de bestelling eenmaal heeft gedaan komen ze natuurlijk met een ‘alternatief’. De Consumentenbond onderzocht signalen van leden dat deze praktijken zich voordoen. Zij identificeerde tien winkels die zich hieraan schuldig leken te maken en bestelde bij ieder van hen twee niet-leverbare apparaten. De reactie op de bestelling was verschillend: sommige webwinkels boden de klant een ‘luxere versie’ of een ‘upgrade’ aan, een paar vervingen het bestelde model zonder waarschuwing door een ander model. Enkele webwinkeliers reageerden helemaal niet. Natuurlijk volgde daarna de confrontatie, en de webwinkels betitelden de gang van zaken als ‘service aan de klant’ of ‘onduidelijke informatie van de leverancier’.

Wet oneerlijke handelspraktijken

Wat voor reden er ook wordt aangevoerd, in ieder geval valt dit onder de Wet oneerlijke handelspraktijken. In deze wet wordt het gebruikmaken van ‘lokkertjes’ die eigenlijk niet beschikbaar zijn, genoemd als voorbeeld van misleidende verkoop. Een ander voorbeeld hiervan dat een tijdje terug in het nieuws was, is het aanbieden van ‘de laatste hotelkamer’ of ‘de laatste zitplaats’ terwijl er in werkelijkheid nog meer dan genoeg zijn. Ook commercials maken zich een enkele keer schuldig aan misleiding.         

Bijlagen bij dit bericht

Proefabonnement Marketing Rendement

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

  • Wat is een blacklist?

    Om consumenten te beschermen tegen ongewenste post zijn er lijsten opgesteld die aangeven wie spamt en wie niet. Met behulp van deze lijsten weten servers wie veilige...

  • Welke deelblokkades zijn er?

    Consumenten die zich inschrijven bij het bel-me-niet-register kunnen ervoor kiezen om alle telemarketing te weren of om bepaalde aanbiedingen wel toe te staan. Het bel-me-niet-register...

Meest gelezen

  • Wat is de E-commerce Richtlijn?

    De E-commerce Richtlijn is Europese regelgeving die de veiligheid en rechtszekerheid binnen de elektronische handel waarborgt. Dit houdt in dat iedereen die online zijn...

  • Welke deelblokkades zijn er?

    Consumenten die zich inschrijven bij het bel-me-niet-register kunnen ervoor kiezen om alle telemarketing te weren of om bepaalde aanbiedingen wel toe te staan. Het bel-me-niet-register...

Heeft u een vraag over Wet oneerlijke handelspraktijken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar