Bijna de helft van het mkb dreigt Big Data boot te missen

4 juni 2018 Door redactie

Een op de vijf mkb-ondernemingen is inmiddels concreet bezig met de mogelijkheden van data-analyse (Big Data). Nog eens 34 procent verwacht er binnen nu en twee jaar mee te gaan starten. Maar bijna de helft geeft aan er helemaal niets mee te gaan doen. Dat blijkt uit een peiling van MKBServicedesk.nl.

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat wil dat organisaties meer gebruik gaan maken van de kansen van digitalisering en data-analyse om zo hun businessmodel en daarmee de Nederlandse economie te versterken. Dankzij Big Data (tool) kunnen organisaties processen nauwkeuriger bijsturen of sneller inspelen op veranderingen in de markt. Het kabinet trekt de komende jaren 150 miljoen euro uit voor extra innovatiemiddelen.

MKB-Nederland: meer geld en ondersteuning naar mkb

Wil het gros van het midden- en kleinbedrijf kunnen aansluiten bij de versnellende digitalisering van de economie, dan is meer ondersteuning nodig. MKB-Nederland vindt ook dat van de 150 miljoen euro die het kabinet de komende jaren extra uittrekt voor innovatie, minstens 50 miljoen euro moet worden ingezet voor het mkb. Anders dreigt een grote groep mkb-ondernemingen kansen te missen die data-analyse (tool) biedt.

Informatie is macht en zorgt voor onderbouwde beslissingen

Big Data is in feite niets meer of minder dan gebruikmaken van alle bestaande data of informatie. Hoe meer informatie beschikbaar is, des te beter kunnen organisaties op de markt inspelen en voorspellen waar de kansen liggen. Trends, klantbehoeften en het functioneren van bedrijfsonderdelen kunnen zichtbaar gemaakt worden. Met die informatie kunnen organisaties beslissingen onderbouwen, in plaats van alleen op basis van een gevoel te beslissen. Ook de opkomst van Internet of Things, objecten die informatie naar elkaar sturen, zorgt ervoor dat er nog meer nuttige informatie beschikbaar komt.

Tools voor Big Data

Er bestaan verschillende tools om Big Data behapbaar te maken. Er zijn programma’s die gegevens uit heel veel bronnen zoals machines, werknemers, de cloud of de website samenvoegen. Daarmee kunnen ontwikkelingen snel worden herkend en dat geeft overzicht over de processen binnen de organisatie en het gedrag van klanten. Maar er zijn ook programma’s die monitoren wat er, bijvoorbeeld op social media (tool), speelt binnen de branche en wat (potentiële) klanten bezighoudt.

Bijlagen bij dit bericht

Proefabonnement FA Rendement

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

  • Hoe maakt u een goede vragenlijst?

    Een goede vragenlijst is de basis voor goed marktonderzoek. Wilt u een geschikte vragenlijst opstellen, dan is een goede voorbereiding van groot belang. Begin vooral...

Heeft u een vraag over Big Data?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar