Apple beperkt verzamelen data door adverteerders met iOS 12

5 juni 2018 Door redactie

In zijn volgende update van het besturingssysteem maakt Apple het moeilijker voor adverteerders om Apple-gebruikers te volgen via trackers. Ook het zogenoemde ‘fingerprinten’ wordt aan banden gelegd.

Apple werkt aan de volgende versie van het besturingssysteem iOS, namelijk iOS 12. Daarvoor heeft het een aantal maatregelen aangekondigd die de privacy van gebruikers moet beschermen. Gebruikers die met iOS 12 gaan werken en in combinatie daarmee internet bezoeken via Apple’s eigen browser Safari, krijgen de optie om trackers tegen te houden. Als Safari op een webpagina een tracker ontdekt, stelt hij de gebruiker de vraag of deze hier toestemming voor geeft. Die kan dus per geval bepalen of hij erdoor gevolgd wil worden. Adverteerders kunnen daardoor minder gegevens verzamelen. Ook fingerprinting wordt door de combinatie iOS 12 en Safari aan banden gelegd. Een advertentiebedrijf dat deze techniek gebruikt, kan dus niet makkelijk meer identificeren welke websites een bepaalde internetter bezoekt.

Fingerprinting houdt instellingen bij

Met fingerprinting wordt bijgehouden wat de instellingen zijn van de browser van een bezoeker. Er zijn de basiskenmerken, zoals gebruikte browser, taal en lettertype (tool). Daarnaast voorzien internetters hun browsers vaak nog van extra aanvullingen en bepaalde speciale instellingen. Door de combinatie van al deze kenmerken is een browser vaak verrassend goed te koppelen aan een kleine groep gebruikers of zelfs een unieke gebruiker. Hiermee wordt volgen mogelijk, ook als bijvoorbeeld Private Browsing aanstaat. In Nederland is fingerprinting overigens niet toegestaan.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Online marketing
    • Videocollege 29 minuten

    Als u een website heeft, wilt u natuurlijk graag dat mensen deze bezoeken. U kunt natuurlijk adverteren via de traditionele printmedia, maar tegenwoordig zijn er efficiëntere middelen....

Heeft u een vraag over Online adverteren?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar