WhatsApp weet eindelijk hoe het geld gaat binnenharken

3 augustus 2018 Door redactie

Bij de overname van WhatsApp door Facebook werd beloofd dat de messengerdienst reclamevrij zou blijven. Die belofte is met een personeelswissel aan de top bij WhatsApp overboord gezet. En WhatsApp weet inmiddels ook hóe het geld wil gaan verdienen.

Het verdienmodel voor WhatsApp draait vooral om het in contact brengen van organisaties met consumenten. Zo gaat WhatsApp een zogenoemde ‘click to chat’-knop ontwikkelen waarmee gebruikers direct een chatgesprek met een organisatie kunnen starten. Het bedrijf in kwestie kan deze knop op zijn website zetten of in een Facebook-advertentie verwerken, en draagt hiervoor een bedrag af aan WhatsApp (tool). Bedrijven die binnen 24 uur reageren, betalen niets extra. Laat de reactie langer dan een etmaal op zich wachten, dan krijgt het bedrijf nog wat extra kosten voor zijn kiezen. Bijkomend voordeel: dit moet de verwerkingstijd van reacties en de service aan consumenten (tools) ten goede komen.

Facebook-advertenties in de spotlights

Facebook gaat daarnaast advertenties van organisaties die met WhatsApp werken prominenter laten zien. Dit zal het gebruik van WhatsApp door bedrijven stimuleren, wat ook weer een extra zakcentje voor moederbedrijf Facebook oplevert. In een blogpost heeft WhatsApp uit de doeken gedaan welke veranderingen er nog meer op de rol staan.

Bijlagen bij dit bericht

Proefabonnement Marketing Rendement

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

  • Even snuffelen in privémail mag?

    Mijn manager is nogal panisch over het feit dat medewerkers misschien vertrouwelijke informatie doorspelen aan concurrerende organisaties. Hij vraagt zich dan ook af...

Heeft u een vraag over WhatsApp?

Bouke van Kleef

Innovatiecoaches, trainers, adviseurs, huisstijlspecialisten en programmeurs

AVK
Adviseur is nu beschikbaar