Inhaken op Pride: goud aan het einde van de regenboog?

6 augustus 2018 Door redactie

Ieder jaar haken meer en meer bedrijven in op Pride Amsterdam. Toch blijkt het nog vaak glad ijs. Enerzijds is er lof voor het bijdragen aan acceptatie, anderzijds ligt een beschuldiging van opportunisme al snel op de loer. Shell kan hierover meepraten.

Nederland kent verschillende feestelijk-emancipatoire manifestaties die de acceptatie van LHBT’ers moeten bevorderen. Denk aan de Roze Zaterdagen (de Nederlandse versie van de Gay Pride Parade), niet te verwarren met Pride Amsterdam, de jaarlijkse festiviteiten rond de Canal Parade. Veel bedrijven haakten ook dit jaar weer in op laatstgenoemde evenement. Zo kwam HEMA met een zogenoemd HEMA-huwelijk op de proppen waardoor drie koppels van hetzelfde geslacht konden trouwen, aangezien dit in hun landen van herkomst niet mogelijk is. Verder waren er vooral veel regenboogvlaggen te vinden die tijdelijk in bedrijfslogo’s opdoken en steunbetuigingen op social media (tool) aan de LHBT-gemeenschap.

Kritiek op social media

Dat inhaken op Pride niet altijd gunstig uitpakt, ondervond oliegigant Shell. Het bedrijf doste de gevels van vier eigen pompstations rond Amsterdam uit met de regenboogvlag (zie de foto onder dit bericht). Op social media kreeg de organisatie er vervolgens flink van langs. Voornaamste verwijt: door middel van positief inhaken op iets anders de aandacht willen afleiden van negatieve berichtgeving aan het eigen adres. Wat zeker niet meehielp was het feit dat Shell de regenboogkleuren in omgekeerde volgorde plaatste, omdat dat beter uitkwam met de kleuren van het eigen logo. Dit werd door sommigen als blasfemisch beschouwd: je plaatst de vlag van een land ook niet ondersteboven.

Shell Pride Vlag

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

  • Waar is de jongere vrijwilliger?

    Onze vereniging krijgt vooral hulp van oudere vrijwilligers, terwijl we ook veel jonge leden hebben. Graag betrekken we deze groep hierin meer, maar hoe bereiken we hen?

  • Hoe kom ik aan AdWords-sterren?

    Bij sommige AdWords-advertenties zie ik sterren staan. Die staan voor de goede beoordeling van klanten. Ik zou ook graag klantbeoordelingen in mijn advertentie willen....

  • Wel of niet de concurrent aanvallen?

    Wij zijn in het afgelopen jaar veel klanten verloren aan één concurrent in het bijzonder. Nu ligt er een plan om ons product met dat van de concurrent te...

Meest gelezen

Heeft u een vraag over Inhaken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar