Wie wint de Liegebeest-verkiezing in 2018?

17 augustus 2018 Door redactie

Voedselproducenten die het niet zo nauw nemen met het dierenwelzijn, lopen het risico een publieke reprimande van stichting Wakker Dier te krijgen. De genomineerden voor de jaarlijkse Liegebeest-verkiezing zijn bekend.

Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier wil met de jaarlijkse Liegebeest-verkiezing de aandacht vestigen op misleidende reclame en valse claims van voedselproducenten over dieren. Campina is dit jaar genomineerd voor zijn zuivelpakken waarop het beweert dat de koeien op een verantwoorde manier zo oud mogelijk worden. Volgens Wakker Dier gaan de meeste runderen echter nog voor hun zesde levensjaar naar de slacht vanwege gezondheidsproblemen. De tweede genomineerde is Jumbo Foodmarkt. De supermarkt adviseert klanten om levende kreeften een half uur voor het koken in de vriezer te leggen. Dit zou de beesten verdoven. Volgens Wakker Dier is het geen bewezen methode.

Campagne: duurzaam of praatjes?

De Rabobank heeft een nominatie te pakken omdat het een ‘verduurzamingscampagne’ met bijbehorende tv-spot lanceerde. Volgens Wakker Dier investeerde de bank echter jarenlang in megastallen, wat de campagne tot ‘praatjes’ reduceert. Dierenvoedingsproducent ECOstyle is de vierde genomineerde. De naam suggereert dat het bedrijf van biologisch vlees  gebruikmaakt. In werkelijkheid gaat het om industrievlees en zijn alleen de gebruikte kruiden biologisch.

Albert Heijn past verpakkking plofeend aan

Er was dit jaar nog een vijfde genomineerde, namelijk Albert Heijn. De grootgrutter wekte volgens Wakker Dier de suggestie dat de leefomstandigheden van de eenden voor zijn ‘premium eendenborst’ uitstekend zijn. Volgens de dierenwelzijnsorganisatie was dit bluf, omdat de supermarkt in werkelijkheid plofeenden gebruikt die nooit buiten komen en geen zwemwater tot hun beschikking hebben. Nadat Albert Heijn beloofde de verpakking (tools) aan te passen en eerlijker te zijn over het eendenwelzijn, werd deze nominatie voor het Liegebeest van 2018 weer ingetrokken. Wakker Dier betreurt het wel dat de supermarkt vooralsnog alleen de verpakking aanpast en niet de leefomstandigheden van de eenden.

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 1
    • Videocollege 19 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 2
    • Videocollege 24 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 3
    • Videocollege 13 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

Heeft u een vraag over Marketingtechnieken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar