Uw organisatie onderscheidt zich door het ‘waarom’

13 september 2018 Door redactie

Het lijkt logisch om het producten of de diensten van uw organisatie altijd voorop te stellen. Toch is dat niet waarmee uw organisatie zich kan onderscheiden. Het verschil zit ‘m in het ‘waarom’.

Producten en diensten zijn zaken die de concurrent ook heeft. Die maakt namelijk ook computers of levert eveneens verzekeringen. Met het ‘waarom’ kan uw organisatie laten zien dat het net even anders is dan de andere aanbieders op de markt. Dat het dus niet zomaar computers of verzekeringen zijn die uw organisatie levert, maar dat ze met een doel (tool) gemaakt zijn en ergens voor staan. En daarmee uw organisatie dus ook, zelfs als het product of de dienst verandert of komt te vervallen en uit het assortiment verdwijnt.

‘Waarom’ laag op prioriteitenlijst

Dit alles stelt de Brits-Amerikaanse organisatiedeskundige Simon Sinek met zijn theorie van De Golden Circle. Volgens hem kopen consumenten niet per se wát uw organisatie doet, maar eerder waaróm uw organisatie het doet. Voor veel organisaties staat het ‘waarom’ echter laag op de prioriteitenlijst; zij focussen eerst op ‘wat’, dan op ‘hoe’ en tot slot pas op ‘waarom’. Het loont de moeite om andersom te werken. Concreet ziet dat er als volgt uit:

  1. Waarom: wat zijn de drijfveren om iets te doen?
  2. Hoe gaan we dat doen?
  3. Wat produceren of leveren we uiteindelijk?

Klant zal eerder voor uw product of dienst kiezen

Zo is vanaf het begin helder wat de passie van uw organisatie is en waar u precies heen wilt. Dat vergroot de kans dat een (toekomstige) klant kiest voor uw producten of diensten. De consument wil immers weten waarom hij uw dienst of product moet afnemen (tool). Hij moet het gevoel krijgen iets degelijks mis te lopen als hij niet bij uw organisatie koopt.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 1
    • Videocollege 19 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 2
    • Videocollege 24 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 3
    • Videocollege 13 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

Heeft u een vraag over Marketingtechnieken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar